FSIN FoodShopper Monitor: zo raak je de consument

FSIN FoodShopper Monitor: zo raak je de consument
Gepubliceerd op: 2 december 2015

Vandaag presenteren wij onze FSIN FoodShopper Monitor 2016! Wat raakt de consument? Dat is het uitgangspunt van deze FoodShopper Monitor. We nemen onze zeven G’s (die we op de voorpagina met een knipoog de ‘G-spots van de foodconsument’ noemen) als uitgangspunt. In de hoofdconclusie van de monitor signaleren we vier manieren om de consument te raken.

1. Echtheid

We zien een grote groep consumenten op zoek naar echtheid – misschien wel als compensatie voor de vluchtigheid van ons online leven. Op onze zoektocht willen we geraakt worden door echtheid. Door echte mensen en verhalen, oprechte liefde, door eenheid, familie en bovenal passie. Want dat komt van binnenuit. Dat is goed nieuws voor de sector, want Food is bij uitstek de plaats waar zo veel mooie vormen van echtheid samenkomen.

Let op: echtheid is ook aandacht! Voor het ambacht, product, personeel en gasten. Dát raakt de consument.

 

2. Online

De foodshopper neemt de komende tien jaar de touwtjes in eigen handen. Gesteund door zijn wearables en smartphone navigeert hij razendsnel door het foodlandschap. Gebruik daarom nieuwe technologieën als hulpmiddel om gasten te ontzorgen (verwennen) of hem zijn foodbehoefte heel persoonlijk te laten invullen.

 

3. Kleur bekennen

De consument is hybride: op het ene moment kiest hij voor lage prijzen en traditionele maaltijdbereidingen en op het andere moment voor food & lifestyle waar bijzondere, gezonde en lekkere producten met een goed verhaal de boventoon voeren. Voor foodbedrijven is het van cruciaal belang om keuzes te maken en de consument centraal zetten. Geen allemansvriendje in het midden, maar kleur bekennen en je plek innemen.

 

4. De lat hoger leggen

Transparant en eerlijk je zaken doen, gezonde (soms biologische) producten presenteren: voor de consument worden dat basisvoorwaarden en geen usp’s. De lat van de hele sector moet dus omhoog! Gezondheid wordt wellness: niet alleen gezond voor de gast, maar ook voor omgeving, milieu, personeel en dier. Een open keuken alleen is niet genoeg: absolute transparantie is vereist. Het zijn de spelers die werkelijk ergens voor staan en de lat voor henzelf hoog leggen, die succesvol zijn. De foodshopper wil namelijk geen consument meer zijn, maar fan.

 

In de FoodShopper Monitor kijken we naar de consument in de kanalen en hebben hem vragen gesteld op basis van deze zeven G’s. Wat waardeert hij? En waar verwacht hij in de toekomst (vaker) te komen? Het begrijpen van deze antwoorden is van cruciaal belang om goed beleid te maken en te anticiperen in plaats van te reageren op veranderend consumentengedrag. We moeten de consument niet volgen, maar juist op hem vooruitlopen en hem inspireren.

Deze FoodShopper Monitor 2016 kan u daarbij helpen. We proberen de (ogenschijnlijk) grillige foodshopper te begrijpen en zijn onvoorspelbare gedrag te verklaren. Dat doen we door middel van cijferanalyses en outlooks, die voortvloeien uit de hoofdconclusies van het onderzoek dat we samen met GfK hebben neergezet.

Het FoodService Instituut Nederland verzamelt feiten, maakt analyses en verrijkt deze met inzichten van specialisten. We bouwen daarop voort met onze outlooks. We hopen u met deze FoodShopper Monitor 2016 opnieuw een goed beleidsinstrument aan te bieden. Want het FSIN is er voor zijn leden!

Onze leden kunnen de FoodShopper Monitor online doorbladeren, en krijgen het boek 1 december op de mat.

Delen

Log in om te reageren. Inloggen