UK: 5 restauranttrends voor 2016

UK: 5 restauranttrends voor 2016
Gepubliceerd op: 1 december 2015

Het nieuwe jaar dient zich aan, dus kijken we vooruit: wat kunnen we verwachten voor het komende jaar? Onze Britse collega’s van marktonderzoeksbureau Technomic presenteerden de vijf trends die zij zien voor 2016.

1. Fast Casual-koorts

‘Het Verenigd Koninkrijk maakt zich op voor een Fast Casual-revolutie. Amerikaanse FC-ketens als Chipotle en Smashburger komen naar Europa en dat inspireert Britse ondernemers om hun eigen Fast Casual-concepten te starten. En ondernemers uit andere segmenten pikken een graantje mee, door elementen uit Fast Casual-concepten op te nemen in hun eigen zaak. Denk hierbij aan ‘build-your-own-meal’ en een smaller assortiment.

Meer weten over Fast Casual? Lees 15 december het artikel ‘Het Fast Casual-effect’ uit FoodStrategy.

 

2. Mash-ups in de keuken

Chefs kijken over grenzen en creëren moderne gerechten met ingrediënten, smaken en kooktechnieken van over de hele wereld. Technomic verwacht een ‘menu-mashup’, zoals taco’s met Koreaanse vulling en dumplings met niet alleen Aziatische maar ook Europese ingrediënten voor een onverwachts effect.

 

3. Vleesloos

Groentes komen centraal te staan op het bord. Maar daar komt méér bij kijken: Een bord vol lokale producten of regionaal gekweekte groentes wordt steeds vaker gezien als een volledige maaltijd. Hoofdgerechten zonder vlees, maar met gezonde superfoods als boerenkool, voeren vaker de boventoon op het bord. Het credo is: gezond en lekker.

 

4. Groeiend aantal eetmomenten

Consumenten houden wat betreft eettijden niet vast aan oude rituelen. Ze zoeken foodserviceconcepten die naadloos aansluiten bij hun gehaaste leefstijl. Hapklare snacks die met elkaar gedeeld kunnen worden worden populair, met name in de uren ná het diner, en grab-and-go-platformen groeien voor alle dagdelen.

 

5. Smakelijke renaissance

De hang naar diepere en complexere smaken vertaalt zich ook door in trends in dranken. Technomic verwacht dat koude brouwsels ‘the next big thing’ in koffie zijn, terwijl aan de bar juist huisgemaakte bittere bieren, zure IPA’s (speciaal bier), en onbekende cocktails de smaaksensatie in dranken een oppepper moeten geven.

Delen

Log in om te reageren. Inloggen