VS: 8 supermarkttrends uit de VS voor 2016

VS: 8 supermarkttrends uit de VS voor 2016
Gepubliceerd op: 1 december 2015

Acht trends waar foodretailers uit de VS in 2016 mee te maken krijgen, maar tevens relevant voor Nederlandse retailers! De trends zijn gesignaleerd door de Amerikaanse ‘Supermarketguru’ Phil Lempert en aangevuld met FSIN-inzichten.

Hoe 2016 er uit zal zien? Volgens Lempert is het simpel. Mobieler, georganiseerder, meer bezorging, meer vakmanschap, meer voedingswaarde en last but not least: duurder. Acht trends voor de supermarktsector in de VS.
 

1. Vecht voor de shopperrelatie

Van wie is de consument? Shoppers worden volgens Lempert merk-agnostisch, retailer-agnostisch en zelfs dagdeel-agnostisch. Spelers als Amazon trekken de klantervaring weg van de merken, en die verliezen dus de relatie met de consument. Een voorbeeld? Denk aan hotelketens als Hilton of Starwoord, die minder over de consument weten dan Expedia of Booking.com. Vanwege deze online hulpmiddelen kan de consument alles vergelijken en vindt hij het veel minder belangrijk in welk ‘merk’ hotel hij slaapt. De beoordeling staat immers online?

‘Om deze trend moet je je het meest zorgen maken’, aldus Lempert. Retailers verliezen volgens hem hun relatie met de foodshopper aan merken als Instacart en Uber, die de retailer of het restaurant praktisch onzichtbaar maken – je kunt immers kiezen uit veel verschillende outlets. Deze grote jongens ‘bezitten’ de consument, redeneert Lempert. De supermarkt die de relatie met de klant wil herstellen, moet ze zich transformeren in een totaalleverancier: reviews, recepten, selectie, bestelling, online betalen en bezorging. ‘Het is tijd om te vechten voor de shopperrelatie’, aldus Lempert.

 


2. Wat jij wilt

De bekende Burger King-slogan ‘have it your way’, zegt het al: personalisatie wordt steeds belangrijker. Foodshoppers verwachten van retailers inspiratie en erkenning – op elke shoppertrip, en ieder product!

Daarbij komt het middensegment van foodretail onder druk te staan, en consumenten worden selectiever. Consumenten hebben meer kennis over eten, en weten steeds beter hoe ze het moeten klaarmaken. Niet alleen Millennials of de gegoede burger, maar élke laag van de bevolking gaat door dit proces heen. Het begrijpen van wie de consument is, en wat hij wil is van cruciaal belang voor het succes van de foodretailer. Online spelers zijn daar doorgaans beter toe in staat, omdat ze meer data over de consument hebben.

Conclusie? Personalisatie is niet langer ‘mooi meegenomen’, maar ‘must-have’.

 

 

3. Is lokaal eindig?

De hang naar lokaal eten is de afgelopen tien jaar één van de grootste trends in de supermarkt geweest. Het lijkt echter wel een onhoudbare trend, kijkend naar de klimaatveranderingen. Volgens Lempert moeten we denken in ‘bioregio’s’: regio’s waar een product het beste groeit vanwege de omstandigheden. Bijvoorbeeld wijnen uit California. Maar de ultieme bioregio is misschien wel de eigen keuken… Zelf sla, boerenkool of kruiden kweken in je eigen keuken – zonder pesticiden! De groentetuin voor thuis…

Meer weten over duurzaamheid? Lees 15 december het interview met Aalt Dijkhuizen hierover in FoodStrategy.

 

4. Micro-winkels

Amerika staat er vol mee: enorme hypermarkten waar je alles kunt kopen – van kleding tot wc-papier en biologisch geteelde paprika. Hoewel die trend nog even doorzet, beginnen ook de kleine buurtwinkels aan een opmars. Denk aan Aldi of Bfresh; concepten die zich focussen op Millennials, en een ontspannen uitstraling hebben met goed geprijsde en kwalitatieve private labels en exclusieve merken.

Steeds meer supermarkten richten zich op maagaandeel in plaats van marktaandeel, dus blijft ook de ‘grocerant’-trend (wat wij in Nederland blurring noemen) doorzetten. Deze retailers benaderen hun klanten proactief en proberen een relatie te bouwen over meerdere dagdelen. ‘Let op deze kleine winkels, die opstaan en het traditionele denken doorbreken dat zegt dat je minimaal 50.000 SKU’s moet voeren om succesvol te zijn – of dat je iedereen álles moet kunnen voorzetten’, aldus Lempert.

 

5. Nieuwe manieren van eten

Dr. Google weet alles… en de foodshopper dus ook. Steeds meer consumenten gebruiken zoekmachines om informatie op te zoeken over gezondheid, diëten en voedingswaardes. In 2016 zien we nieuwe proteïnes die duurzamer en goedkoper zijn dan de traditionele dierlijke proteïnes. Algen, noten, groentes, gist en zelfs insecten worden gebruikt om proteïne toe te voegen aan gerechten. ‘Less is more’ blijft nog lang relevant – zowel minder ingrediënten, als minder toevoegingen (‘vrij van …’). Dat is ook niet vreemd, aangezien steeds meer mensen zich zorgen maken over chemicaliën in het eten. Voedsel met een ‘gezond’ label heeft in de VS een enorme groei doorgemaakt in 2015, terwijl de rest van de omzet gelijk bleef.

 

6. De opkomst van Millennials

In Amerika zijn er nu meer Millennials dan Babyboomers. In Nederland ligt de bevolkingspiramide heel anders. Toch zijn er veel overeenkomsten. Millennials kopen 24 uur per dag, negen van de tien kookt vaker dan drie keer per week thuis, en bijna 75% van hen zegt dat ze een betere kok willen zijn. Toch houden ze niet van recepten.

Om inspiratie te krijgen, kijken ze op Instagram en gaan vervolgens zelf dingen uitproberen. Omdat slechts 56% van de Millennials zich helemaal zeker voelt in de keuken, ligt er voor supermarkten een mooie kans om een relatie met de shopper op te bouwen door consumenten bij te spijkeren met kookscholen, online video’s en informatievoorziening.  

Misschien wel één van de meest kenmerkende eigenschappen van Millennials is dat ze grillig en ontrouw zijn (zie ook onze FSIN FoodShopper Monitor die vandaag uitkomt, voor meer details hierover). Ze winkelen bij negen verschillende foodretailers over een periode van drie maanden. Voor Babyboomers ligt dit cijfer op zes.

Kortom: Millennials zijn spontaan, flexibel, tegenstrijdig en in voor avontuur. Voor hen draait het leven om samenwerking, verbinding en gesprek.

Meer weten over Nederlandse Millennials? Lees onze FSIN FoodShopper Monitor 2016! (alleen voor leden!)

 

7. Een verandering in bezorgen

Amerika is het land van instant bezorgen – met name in de steden. Volgens Lempert is het opvallend dat mensen uit alle leeftijdsgroepen bereid zijn om méér te betalen voor een bezorgservice. Zowel Amazon, Google, Instacart en Uber timmeren aan de weg met food delivery start-ups.

Lempert verwacht dat supermarkten gaan beginnen met het testen van bezorgen door middel van auto’s zonder bestuurder. Maar innovaties komen ook van spelers als Amazon, die één keer een bedrag vragen voor een heel jaar gratis bezorging.

 

8. Technologie

Of het nou gaat om de supply-chain, point-of-sales-systemen of loyaliteitsprogramma’s: technologie blijft de foodretailsector beïnvloeden. Nu is méér de tijd dan ooit om winkelpersoneel uit te rusten met informatie en technologie dat de vragen van shoppers kan beantwoorden. Het doel? Het creëren van een community, en het bieden van een geweldige ervaring.

Delen

Log in om te reageren. Inloggen