Consument drijft de casualisering

Consument drijft de casualisering
Gepubliceerd op: 1 december 2015

Fast Casual is in opkomst en ook in Nederland zien we steeds meer van dit type outlets verschijnen. De grootste drijver hierachter is de consument, die acht redenen heeft om zich thuis te voelen bij casual concepten. Dit is één van de achtergrondartikelen uit onze FSIN FoodShopper Monitor 2016.

1. Consument wil snelle, informele beleving

De consument vraagt om beleving, maar wil wel informeel en snel worden bediend. Dit betekent dat vrijwel alle nieuwkomers in de restaurantsector een informeel concept hanteren. Vaak is sprake van een vorm van systeemgastronomie, gecombineerd met een ambachtelijke beleving en een focus op enkele kernproducten met verse ingrediënten. Veelgenoemde voorbeelden: Vapiano en La Place.

 

2. Consument vatbaar voor acties

De consument is vatbaar voor incidentele en structurele prijsacties. Hierop spelen de horeca zelf en georganiseerde actiecampagnes adequaat in. Naast de Restaurantweek, diners voor een discountprijs, zijn er tal van andere collectieve campagnes ter promotie van de sector. Ook couponorganisaties als Sweet Deal en Groupon voorzien in een behoefte van de consument.

 

3. Consument is blijvend prijskritisch

Zowel particuliere als zakelijke consumenten zijn blijvend prijskritisch. Bedrijven stellen de laatste jaren in toenemende mate strikte limieten aan de gemiddelde ticketprijs van zakendiners. Particulieren kijken goed naar de prijskwaliteitverhouding en vergelijken prijzen online. Restaurants in de hoogste segmenten werden en worden hierdoor gedwongen hun prijsbeleid tegen het licht te houden.

De rest van dit nieuwsbericht is alleen voor leden beschikbaar! Als lid heeft u beschikking over alle publicaties van het FSIN, plus alle achtergrondartikelen en meest recente marktcijfers.
Is uw bedrijf nog geen lid, maar bent u wel geinteresseerd? Lees dan meer over de voordelen van een lidmaatschap van het FSIN. Op deze pagina kunt u ook een lidmaatschapsformulier downloaden.

Inloggen