Walter Seib: ‘Zonder fundament geen wolkenkrabber’

Walter Seib: ‘Zonder fundament geen wolkenkrabber’
Gepubliceerd op: 13 januari 2016

‘Je moet nooit vergeten waar je vandaan komt. Zonder fundament kun je nooit een wolkenkrabber bouwen.’ Aldus Walter Seib, directeur van HMSHost International. Seib ging tijdens het FSIN Brunchcongres 2016 in op de snelle groei van het bedrijf, dat 90 procent van zijn omzet wereldwijd behaalt met horeca-exploitatie via langjarige concessies op vooral luchthavens en treinstations.

HSMHost, onderdeel van het Italiaanse Autogrill-concern, behoort internationaal tot de snelle groeiers in de foodservice-industrie. Het bedrijf ontstond in 1995 op Schiphol door de overname van de Horeca Exploitatie Maatschappij Schiphol (HEMS). De snelle omzetgroei op onze nationale luchthaven is tekenend: 42 miljoen euro in 2000 tegen 130 miljoen vorig jaar. HMSHost is met tientallen eigen concepten en licenties van bekende merken inmiddels actief in 20 landen. Voor heel HMSHost resulteerden in 2015 ruim 50 miljoen klanttransacties in 340 miljoen euro omzet. In 2020 moet dit wereldwijd 840 miljoen zijn.

 

Eén A4tje

Ja, HMSHost is een bedrijf dat zich nog als vanouds mooie groeigoals kan veroorloven. Deze groei zal vooral plaatsvinden in Azië en de Pacific, waar de middenklasse en dus het aantal vliegtuigpassagiers enorm zal groeien. Maar groei die door deze explosie veroorzaakt wordt, is geen echte groei, stelt Seib. ‘Wij zetten in op like-for-like groei. Dit betekent dus dat we harder moeten groeien dan het aantal passagiers op een luchthaven of een treinstation.’ Dit succes valt of staat met de medewerkers, aldus Seib, die eerder CEO was van La Place. Alle nieuwe medewerkers krijgen dan ook steevast een video te zien met het verhaal van HMSHost en Autogrill. Bovendien worden de kernwaarden van het bedrijf intensief onder de aandacht gebracht. Seib hecht sowieso veel waarde aan duidelijkheid binnen alle geledingen van het bedrijf. ‘Als je niet op één A4tje kunt uitleggen wat je precies doet, dan heb je volgens mij een probleem.’

 

 

 

Luisteren

De managementstijl van Seib is niet top-down. Zo heten de regionale kantoren in de verschillende werelddelen alle geen hoofdkantoor. Walter Seib legt uit: ‘Headoffice, dat klinkt teveel als headache.’ Nee, hij wil zijn organisatie niet vanuit een ivoren toren hoofdpijn bezorgen. ‘Als je niet luistert naar de mensen in jouw organisatie, zul je nooit succes hebben.’ Een meerderheid van de medewerkers is vrouw. Seib gelooft heilig dat de vrouwen de toekomst hebben. Gekscherend: ‘De rol van de man is uitgespeeld. Mannen sterven langzaam uit.’ Verder, stelt Seib, valt of staat succes met liefde en passie voor de concepten die je exploiteert en de producten die je verkoopt. Echte emoties zijn dus een voorwaarde. ‘Dit betekent ook dat je nooit succesvol zult zijn als je jouw basisprincipes en ethiek verlaat. Daaraan moet je altijd vasthouden.’

Delen

Log in om te reageren. Inloggen