Ståle Økland: 'Rockband is ideale bedrijfsvorm'

Ståle Økland: 'Rockband is ideale bedrijfsvorm'
Gepubliceerd op: 12 januari 2016

Zou dat niet ideaal zijn? Een bedrijf waar iedereen hetzelfde ambitieniveau najaagt. Een bedrijf waar niemand zijn gewerkte uren telt. Een bedrijf waar zelden of nooit iemand afhaakt door ziekte. Een bedrijf waar het personeel pas ophoudt met werken als hij net zo tevreden is als zijn klanten. Volgens de Noorse trendanalist en schrijver Ståle Økland bestaat deze ideale bedrijfsvorm al heel lang. Namelijk: de rockband.

Ståle Økland kwam via het schrijven van een boek over trends in contact met een Noorse rockband. De manier van werken, namelijk er samen gewoon vol voor gaan, intrigeerde hem. Dus ging hij twee jaar lang op pad met acht verschillende rockbands. Het leverde een tweede boek op met de titel ‘Think like a rockstar!’. Tijdens het FSIN Brunchcongres 2016 betoogde Økland: ‘Welk bedrijfsteam is zo loyaal als een rockband? Ga maar eens met elkaar op tournee in een bandbus. Dan merk je vanzelf hoe loyaal en integer jouw team is.’

 

Overgave

Rockbands zijn totaal toegewijd aan hun klanten, het publiek, aldus Ståle Økland. ‘Als zowel de fans en de band zich tijdens een concert 100 procent geven en de rockmuzikanten iets magisch voelen, pas dan is een rockgroep tevreden.’ Økland wil er maar mee zeggen: waarom splitst niet elk groot bedrijf (“boring companies”) zich op in kleine units die hun droom najagen. Net zoals een rockband. Pas dan zul je, als je zijn redenatie volgt, optimale customer-satisfaction bereiken.

 

Lazy Europe

Ook het ontwikkelen van nieuwe producten en marketing wordt dan heel eenvoudig, aldus de Noorse trendschrijver en spreker. ‘Rockbands hanteren namelijk een heel simpel uitgangspunt: if it doesn’t feel right, than don’t do it! Als je, daarentegen zoals in een rockband, allemaal hetzelfde ambitieniveau hebt, is het resultaat simpel. Iedereen wint of iedereen verliest.’

 

Werken als een rockband kan volgens de Noor de oplossing zijn voor een structureel Europees probleem: ‘We moeten in Europa harder, langer en slimmer werken. Wij Europeanen zijn oud, lui en minder innovatief geworden.’ Dat kan volgens hem allemaal ten goede keren als wij zoals rockbands blind onze ambities en dromen gaan najagen.

Delen

Log in om te reageren. Inloggen