Op weg naar 2025: €15 miljard mainstreamomzet verschuift

Op weg naar 2025: €15 miljard mainstreamomzet verschuift
Gepubliceerd op: 13 januari 2016

De komende jaren komt een groot deel van de foodomzet onder druk te staan. 75% van de €57,3 miljard omzet wordt gerealiseerd door het middensegment. Daarvan gaat minimaal €15 miljard van plaats verschuiven, voorspelt Jan-Willem Grievink, directeur van het FoodService Instituut Nederland, tijdens het FSIN Brunchcongres op de Horecava. 

Samen met FSIN-voorzitter Paul Bringmann zit Grievink het congres voor. Centraal staat het thema Food’s heartbeat. In zijn presentatie schetst Grievink de veranderingen vanuit economisch perspectief. Oude en nieuwe economen, zoals Keynes en Piketty, passeren de revue, gevolgd door nieuwe ‘denkers’ als Jeff van Bezos van Amazon of van eigen bodem, hoogleraar Jan Rotmans (Nederland kantelt).

De wereld om ons heen verandert in rap tempo. Foodshoppers bewegen weg van het midden van de foodservicemarkt en zoeken steeds vaker uitersten op. Enerzijds zijn dat lifestyle- en fine dining-concepten, anderzijds groeien juist de voordeelsegmenten waaronder het fenomeen discount dining. Online gaat in 2025 circa 6 tot 10% van de markt pakken, verwacht het FSIN. Ook convenience knabbelt aan het marktaandeel van aanbieders in het mainstreamsegment.

 

Passie

2016 staat in het teken van groei. Dit heeft te maken met het gestegen consumentenvertrouwen, met het foodshoppergedrag van de verschillende generaties en met de explosieve stijging van het aantal digitale diensten. Volgens Grievink is er tevens een directe relatie tussen succes en medewerkers. Meerdere sprekers stippen tijdens het congres de rol van de medewerker aan. ‘Wil je de consument raken, dan heb je medewerkers met karakter, met passie, nodig.’

 

 

Blurring

Het is een mooi bruggetje naar succesformule Wegmans Food Markets, dat al jaren bovenin de Fortune-lijst van beste werkgevers staat. Wegmans, voorbeeld van een bedrijf dat Foodservice en Foodretail succesvol samenbrengt in meerdere innoverende concepten, stuurt niet op consumenten- maar op medewerkerstevredenheid. In het nulnummer van FoodStrategy, het nieuwe medium van het FSIN op het snijvlak van Foodservice en Foodretail, stond onlangs een reportage met daarin de achtergrond van deze formule. Het FSIN verwacht in 2025 dat 9% van de foodmarkt (geschatte omvang €69,5 miljard) wordt ingevuld door dit soort geblurde concepten. De Millennials, social media en start-ups stuwen deze trend.

 

Monoconcepten

In zijn presentatie gaat dagvoorzitter Paul Bringmann in op nieuwe (internationale) concepten die met succes inspelen op het huidige foodshoppergedrag. Hij laat een aantal koffie-, ijs- en bakeryformules zien, maar zoomt dan vooral in op het fenomeen blurring, en op formules die zich steeds meer richten op lokale ingrediënten. Ook monoconcepten, die zich op een enkel product richten zoals burgers, sushi, dim sum, gehaktballen, friet en thee zijn in opmars, signaleert de voormalig CEO van La Place. Innovatieve, internationale concepten die de FSIN-leden zeker in de gaten moeten houden, tipt Bringmann, zijn onder meer Hiltl (vegan), Eataly (blurring), Princi (Italiaans), Barbecoa (vlees) en Roka (fusion). 

Voor de complete lijst met innovatieve, internationale concepten, zie de hand-outs van het FSIN Brunchcongres. Alleen voor leden!

Delen

Log in om te reageren. Inloggen