David Bosshart: ‘Is de klant koning, dictator of… slaaf?’

David Bosshart: ‘Is de klant koning, dictator of… slaaf?’
Gepubliceerd op: 12 januari 2016

De foodshopper heeft meer keuze dan ooit. Per dag neemt de westerse consument meer dan 250 foodgerelateerde beslissingen en dankzij de digitale technologieën die hem ter beschikking staan is hij bovendien machtiger dan ooit. Is de klant koning, dictator of is hij juist slaaf gelet op de Googles van deze wereld die zijn shoppergedrag steeds beter kunnen voorspellen? David Bosshart, CEO van het Zwitserse Gottlieb Duttweiler Institute, gaat tijdens het FSIN Brunchcongres in op de ‘Krachten achter de groei in Foodservice’.

In zijn betoog belicht hij de belangrijkste trends die wereldwijd opmars doen en grote impact hebben op het (nieuwe) consumentengedrag.

 

Maagaandeel

Zo beslissen consumenten steeds vaker digitaal wat zij (waar) eten. Foodservicebedrijven meten hun succes daarom beter af aan hun (online) maagaandeel dan aan hun marktaandeel, zeker nu food interessanter wordt voor retail, aldus Bosshart die doelt op de toenemende grensvervaging tussen Foodservice en Foodretail.

 

Drones

Sociale en snelle technologische veranderingen zijn dan ook de belangrijkste drivers voor het veranderende consumentengedrag, denk aan drones (‘bezorging met drones is over vijf jaar de gewoonste zaak van de wereld’), zelfrijdende auto’s (vervoer en bezorging), robots (3D-printing), big data (voorspellende analyses) en mobiel internet (social media en apps die de calorieën op ons bord tellen).

 

Emotie

En al deze toepassingen - Bosshart illustreert dit aan de hand van de ontwikkeling van de diverse screens, die van televisie, smartphone en Hololens - vragen om een herdefiniëring van content, communicatie en marketing. Vorig jaar hebben consumenten bijvoorbeeld meer (digitale) foto’s gemaakt dan de gehele periode daarvoor. ‘Het beeld van een jongetje op het strand maakt meer indruk dan sterftecijfers over bootvluchtelingen, dat zijn statistische gegevens. We leven in een emotioneel tijdperk.’ Foto’s bepalen de mindset, ook in food. Een andere gevolg van de technologische vernieuwing is de opmars van online en delivery en de rol van de bezorger ofwel de chauffeur aan de deur: hij (of zij) is het nieuwe gezicht van uw formule.

 

Algoritmes

Hoe kan de foodbranche daarop inspelen? Bosshart noemt als voorbeeld het Uber-model. ‘Het businessmodel van Uber is niet goed, maar het idee wel. Autobezit is insane, in de VS zit een man gemiddeld vijf jaar van zijn leven in een auto.’ Vooral betere algoritmes bepalen de nieuwe businessmodellen, aldus Bosshart die besluit met negen regels voor leiderschap in het digitale tijdperk. Eén ervan: program or be programmed. Understand tech good enough. Don’t be perfect, be agil and adapt.

 

Leden kunnen de samenvatting van deze presentatie later vandaag downloaden.

Delen

Log in om te reageren. Inloggen