Lieven Vanlommel: ‘Wie niet waagt die blijft maagd’

Lieven Vanlommel: ‘Wie niet waagt die blijft maagd’
Gepubliceerd op: 30 juni 2016

Zijn moeder wordt in Vlaanderen ‘the Queen of Green’ genoemd. Ze componeerde al jaren geleden populaire salades. Lieven Vanlommel komt uit een familie van vier generaties groenteboeren. Lievens bedrijf StarMeal groeide als kool met de productie van kort houdbare salades en maaltijden zonder additieven. Met zijn versconcept Foodmaker komt hij naar Den Haag. Vanlommel verkondigde zijn missie tijdens het FSIN Zomercongres.

Vanlommel durft eigenzinnig te ondernemen. Zijn motto: ‘Wie niet waagt die blijft maagd… en dat had ik zeker niet gewild.’ Hij staat voor ‘veldverse kwaliteit’. Zijn missie is: ‘Ik wil de best mogelijke salades in een potje, maar zonder allerlei ongezonde sauzen.’ StarMeal heeft nu 210 medewerkers en is aan zijn derde fabriek toe. Die opent in 2017. De verse maaltijden en salades van StarMeal zijn te vinden in menige Vlaamse, Franse winkel en enkele in Duitland en Nederland. Grote Belgische sportnamen als Vincent Kompany, Kim Clijsters en Tom Boonen treden graag kosteloos op als ambassadeur van Vanlommels verse gezonde maaltijden. Michelinsterrenchefs beoordeelden Vanlommels producten steevast met formidabele rapportcijfers.

 

Foodmaker

Als testlab voor de StarMeal, startte Vanlommel bijna tien jaar geleden met het foodserviceconcept Foodmaker. Hij zette het op samen met investeerders. In 2008 openden ook vestigingen in Maastricht en Amsterdam. Foodmaker bracht niet wat ervan werd verwacht. Vanlommel kocht zijn medefirmanten uit en maakte een herstart. De interieurs van de oude winkels schonk hij aan scholen, die tegen kostprijs zijn producten mogen verkopen. Foodmaker maakte met een totaal nieuwe uitstraling een succesvolle comeback. ‘Duizend klanten per dag, mooi verdeeld over de dag. In één winkel zitten we zelfs op 1500 klanten gemiddeld,’ vertelde Vanlommel in het auditorium van Sligro in Veghel.

 

Actieve mens

Doelgroep van Foodmaker is de actieve mens, die bewust omgaat met voeding, maar wel gemak verlangt. Foodmaker heeft voor elk moment van de dag verse gemaksproducten. Voor het ontbijt, de lunch, tussendoor en takeaway. ‘Er is een hele nieuwe doelgroep, een totaal nieuwe populatie consumenten die snel groeit. De generatie van 18 tot 40 jaar eet vijf keer per dag en doet de markt enorm veranderen,’ hield Vanlommel zijn gehoor voor. Voor iets meer dan 8 euro vullen de klanten bij het salade-eiland hun composteerbare bamboebordjes en eten ze met composteerbaar bestek. Binnenkort strijkt Foodmaker neer in Den Haag. Eigenlijk wilde Vanlommel een herstart maken in Amsterdam. ‘Maar dat is onbetaalbaar. Ik moest dan eerst voor drie ton een kebabzaak uitkopen.’
 

FSIN-leden kunnen de presentatie van Lieven Vanlommel downloaden via onze website.

Delen

Log in om te reageren. Inloggen