Jan-Willem Grievink: 'Het midden krimpt enorm'

Jan-Willem Grievink: 'Het midden krimpt enorm'
Gepubliceerd op: 30 juni 2016

'Het midden krimpt enorm.' Het was de korte en bondige boodschap die directeur Jan-Willem Grievink had voor de leden van het FSIN tijdens het congres bij Sligro in Veghel. Mainstream foodmerken vertegenwoordigen nu 72 procent van de totale Nederlandse foodbusiness. Grievink taxeert dat dit in 2025 nog 46 procent zal zijn.

‘Mainstream wordt van alle kanten aangevallen. Dat zien we overal. In de samenleving, de politiek en de economie. We zien deze beweging nu ook in food duidelijk terug. Sinds 2012 staat het veilige midden onder druk.’ Grievink betoogde het al vaker, maar deed het tijdens FSIN’s jaarlijkse zomercongres nadrukkelijker dan ooit. Alsof hij zijn leden nogmaals indringend wilde meegeven dat ze de bakens moeten verzetten. Velen van hen bewegen zich immers in het midden. Dat is niet zo verwonderlijk. Per slot van rekening besteden de Nederlanders momenteel nog elk jaar ruim 41 miljard foodeuro’s bij mainstream-formules. Om de leden met de neus op de feiten te drukken, toonde Grievink de logo’s van talloze non-food winkelconcepten. ‘Deze formules zijn de afgelopen jaren allemaal failliet gegaan - vrijwel in alle gevallen bewogen ze zich in de mainstream.’

 

Online en gemak

Grievink schetste welke partijen de komende jaren in het bijzonder marktaandeel gaan wegsnoepen van de mainstream foodspelers. Relatief gesproken zullen online bedrijven het meest profiteren van het afkalvende midden. Het aandeel van online foodverkopers stijgt namelijk van 1,5 procent nu naar 9 procent in het komende decennium, aldus Grievink. Naast webmerken zullen ook andere gemaksformules de nodige procentpunten van de middenmerken wegkapen.

 

Discount en premium

Verder wordt het midden van de foodmarkt zowel van de boven- als de onderkant aangevallen. ‘Discount is nu 18 procent maar gaat naar een marktaandeel van 25 procent. Niet alleen door toedoen van discounters in de retail, maar ook door foodserviceconcepten als Happy Italy. Aan de bovenkant zullen premium merken en lifestyle concepten zich sterk manifesteren. Inclusief de sterrenrestaurants hebben die nu een aandeel van slechts 2,5 procent. Dat gaat stijgen naar 10 procent.’

 

Logica

Grievinks lezing droeg als titel ‘Impact van het vervagen van de oude logica’. De druk op de mainstream-merken is immers niet de enige breuk met de traditionele verhoudingen in de foodbusiness. Blurring, branchevervaging, is een andere. Grievink: ‘Blurring vindt niet alleen horizontaal plaats, tussen de verschillende foodretail- en foodservice-branches. Het treedt ook op in de verticale kolom van boeren, fabrikanten en leveranciers. Blurring manifesteert zich zelfs dwars door de kolommen heen.’

 

Let op: leden kunnen de presentatie van FSIN-directeur Jan-Willem Grievink hier downloaden.

Delen

Log in om te reageren. Inloggen