Praktische tools voor category management gebundeld

Praktische tools voor category management gebundeld
Gepubliceerd op: 1 april 2011

Trade marketing en category management staan in het middelpunt van de belangstelling in out of home. Sterker nog, beide worden meer en meer gekarakteriseerd als onmisbare impuls voor groei en als hét middel om het verschil te kunnen maken met de concurrent.

Janka Dekker en Minouk Damen, directeuren van Marketing4Results, schreven er een boek over getiteld: ‘Trade marketing en category management in foodservice: tools voor de praktijk’. Het boek verschijnt naar verwachting medio mei.

Veel organisaties in Foodservice hebben de mond vol van trade marketing en category management. Maar wat is trade marketing in Foodservice eigenlijk? Wat houdt category management voor deze markt nou precies in? Wat bepaalt het succes van deze vakgebieden? En: Wat zijn de knelpunten?

Concrete antwoorden
Dekker en Damen: “Met dit boek willen wij concrete en praktische antwoorden op een groot aantal vragen geven, zodat je voor je eigen organisatie kunt bepalen of je toe bent aan trade marketing of category management en zo ja, hoe je hier dan mee aan de slag kunt gaan.”

Vertalen naar Foodservice
In het boek staan de uitgangspunten van ‘Een scherp handboek Category Management’ centraal. Deze uitgangspunten hebben zich in de afgelopen jaren veelvuldig bewezen in de foodretailmarkt. Doel van dit boek is dan ook niet om het wiel voor trade marketing en category management opnieuw uit te vinden, maar wel om reeds bewezen werkwijzen in Foodretail naar Foodservice te vertalen. Het boek bevordert daarmee dat organisaties die zowel actief zijn in Foodretail als in Foodservice dezelfde terminologie op het gebied van trade marketing en category management hanteren. Dit versterkt eenduidigheid in werkprocessen, waardoor learnings tussen Foodretail en Foodservice beter gedeeld kunnen worden.

Jan-Willem Grievink, directeur FSIN:
“Omdat de dagelijkse foodservicepraktijk een aantal additionele complicerende elementen kent ten opzichte van foodretail, hebben Janka en Minouk vanuit de bestaande theorie een model gebouwd dat perfect toepasbaar is voor alle schakels in de bedrijfskolom van foodservice. Niet alleen zijn alle learnings vanuit foodretail in dit boek verwerkt, maar ook juist de specifieke kenmerken van foodservice hebben hun plek gekregen in de (segmentatie-)modellen en stappenplannen. Ik wil dit boek dat is geschreven voor zowel fabrikanten, grossiers als professionele eindverbruikersorganisaties (formules) dan ook van harte aanbevelen!”

Frits van den Bos, manager ECR:
“GS1 Nederland helpt bedrijven in de keten beter samen te werken met concepten, wereldwijde standaards en ondersteunende diensten. Hierdoor worden knelpunten in de keten weggenomen en wordt meer waarde voor de consument gecreëerd. Vanuit deze filosofie zijn wij dan ook supporter van dit boek over trade marketing en category management in foodservice dat is gebaseerd op het door GS1 Nederland uitgegeven handboek ‘Een scherp handboek Category Management’. De handvatten die organisaties middels dit boek worden aangereikt, leveren een waardevolle bijdrage aan het optimaliseren van de ketensamenwerking in foodservice!”
 

Delen

Log in om te reageren. Inloggen