Food 500: Van pizzabakker naar techgigant

Food 500: Van pizzabakker naar techgigant
Gepubliceerd op: 28 september 2016

Heel subtiel en zonder veel poeha is het bijschrift ‘pizza’ uit het bedrijfslogo van Domino’s verdwenen. Want waarom zou de groeiende formule in de toekomst alleen maar pizza’s blijven maken? CEO André ten Wolde maakt er een punt van om maximaal te investeren in technologie en delivery nog verder te optimaliseren. Met die twee troefkaarten in de hand en een consument die steeds meer open staat voor gemak, ligt de wereld aan zijn voeten.

Onderstaand artikel is een gedeelte van het interview dat we met André ten Wolde hielden in onze FSIN Food500 2016. De Food500 is voor onze leden gratis, en niet-leden kunnen een exemplaar bestellen voor €150,-. Tot 15 oktober geldt een kortingstarief van €95,-.

 

De vraag hoe de markt verandert, vindt Ten Wolde niet zo relevant. In zijn ogen is het de consument die verandert - de markt moet daarin meebewegen. De belangrijkste verandering is dat we altijd en overal connected zijn. In theorie zou de markt daar- door veel beter in staat moeten zijn om in te spelen op wat de consument nodig heeft. Dat zijn in zijn ogen controle en transparantie. Volgens Ten Wolde zijn dat de twee belangrijkste thema’s waar de consument in toenemende mate behoefte aan heeft. En door de opkomst van de mobiele devices worden die thema’s ook steeds toegankelijker. Juist daarom blijft hij maximaal investeren in technologie.

 

Controle als belangrijkste thema voor de consument. Wat bedoel je daarmee?

‘Dat staat voor mij gelijk aan convenience en het heeft alles te maken met de consument en zijn device. De consument wil op elk moment, overal kunnen consumeren waar hij op dat moment behoefte aan heeft. Stel je voor dat je in de trein zit en je bestelt een pizza bij ons, dan moet die pizza eigenlijk pas in de oven gaan op het moment dat je zes minuten bij ons vandaan bent. Want op het moment dat je dan bij ons bent, is de pizza op zijn lekkerst. Het gaat dus veel verder dan ready to eat. Je moet leren meedenken met de uitdagingen van de consument.’

 

Hoe gaat dat meedenken in zijn werk?

‘Wij zien die behoefte aan controle en convenience bij de consument. We zijn bezig met het uitrollen van een systeem waarbij je precies kunt zien hoever de bezorger bij je vandaan is, en wanneer hij exact bij je op de stoep staat. We zijn bezig met het ontwikkelen van robots die bezorgen. Ook willen we de bezorg- tijd verkorten. We hebben nu nog een gemiddelde bezorgtijd van twintig minuten, die willen we terug naar vijftien minuten. Dat betekent dat je moet groeien in aantal winkels, want anders kun je die bezorgtijd niet garanderen. We hebben er nu tweehonderd, we willen naar driehonderd, maar misschien nog wel meer, zodat je landelijke dekking gegarandeerd is. En als dat staat, waarom zouden we dan niet nog meer bezorgen dan alleen pizza’s?’

 

De boodschappen van AH.nl bijvoorbeeld?

‘Ik denk dan meer aan een ontbijtje.’

 

Brood van de pizzabakker... Zou dat werken?

‘Ik denk het wel. Je hoeft het ook niet per se zelf te bakken. Je kunt ook brood van Freek, delivered by Domino’s aanbieden. De consument heeft al het vertrouwen in de delivery en transparantie van Domino’s en is gewend aan het gemak dat we bieden.’

 

Zullen we dat volgend jaar in Nederland zien?

‘Nee, we zijn hier nog niet mee bezig, want ik geloof in focus. We moeten eerst die dekkingsgraad rondkrijgen. Maar ik geloof wel in het concept voor de toekomst. We zijn nu op een paar plekken begonnen met het openstellen van onze restaurant voor de lunch en we serveren gewoon pizza. Het loopt als een trein. Mensen bellen zelfs dat ze willen reserveren, maar daar doen wij niet aan. En na de zomer beginnen we ook met het aanbieden van ontbijt, op het treinstation van Heerenveen. We hebben tenslotte prachtige ovens staan, waarin we heel mooie croissants kunnen bakken.’

 

Meer lezen? Het complete interview vindt u in de FSIN Food500. Het rapport is voor onze leden gratis. Zij krijgen het rapport toegestuurd en kunnen het ook in onze FSIN-app lezen. Niet-leden kunnen een hardcopy-exemplaar bestellen voor €150,-. Tot 15 oktober geldt een kortingstarief van €95,-

Foto's: Eljee Bergwerff

Delen Bekijk meer uit het nieuwsdossier "FSIN Food 500, 2016"

Log in om te reageren. Inloggen