FSIN Food 500 2016: 9 conclusies

FSIN Food 500 2016: 9 conclusies
Gepubliceerd op: 28 september 2016

Is er na drie edities van de FSIN Food 500 één alomvattende harde conclusie te trekken? Misschien deze: de vijfhonderd grootsten worden steeds groter. Dat geldt vooral voor de Top 30 en de Top 100. Maar ook voor de hele ranglijst: vorig jaar lag de ondergrens op € 2 miljoen. Nu is dit bijna € 3 miljoen. En ja, de huidige foodrevolutie zien we weerspiegeld in de ranking. Deze en nog negen andere conclusies en bijzonderheden bij de FSIN Food500 2016 - in de vorm van een korte samenvatting.

1. GROTE STERKE MERKEN

Je hoort en hoorde het menige deskundige zeggen. ‘Grote merken worden gewantrouwd, grote merken krijgen het moeilijk, in het bijzonder de mainstream brands.’ Van Rabobank tot Unilever, van Shell tot Kruidvat; niemand is zijn leven zeker, klinkt en klonk het. De afgelopen jaren bewezen het gelijk van de deskundigen. Het aantal winkelketens (hooguit een enkele in food) dat de nieuwe tijdgeest niet kon bijbenen, is voor het naoorlogse Nederland ongekend. Toch laten veel grote merken in de FSIN Food500 een gezonde groei zien van enkele procenten. Zoals Aholds merken, Van der Valk - zelfs McDonald’s herpakte zich. Misschien moeten we zeggen: ‘Grote merken die de tijdgeest niet omarmen, zullen het heel moeilijk krijgen.’

De rest van dit nieuwsbericht is alleen voor leden beschikbaar! Als lid heeft u beschikking over alle publicaties van het FSIN, plus alle achtergrondartikelen en meest recente marktcijfers.
Is uw bedrijf nog geen lid, maar bent u wel geinteresseerd? Lees dan meer over de voordelen van een lidmaatschap van het FSIN. Op deze pagina kunt u ook een lidmaatschapsformulier downloaden.

Inloggen