Food 500: Omzet groeisegmenten stijgt komende tien jaar met € 22 miljard

Food 500: Omzet groeisegmenten stijgt komende tien jaar met € 22 miljard
Gepubliceerd op: 28 september 2016

De komende tien jaar bereikt de foodsector in Nederland naar verwachting een omvang van zo’n € 69 miljard, een groei van zo’n € 12 miljard. Het bedrag dat we jaarlijks spenderen aan eten en drinken groeit daarmee gemiddeld met 2% per jaar. Niet alle foodbedrijven profiteren echter hiervan. De verschillen in de markt worden groter.

Het komende decennium komt de verwachte omzetgroei terecht in vier verschillende marktsegmenten. Partijen die excelleren in een van die groeirichtingen hebben met elkaar tot 2025 zo’n € 22 miljard omzet te winnen. Met elkaar richten zij het vizier op het midden van de markt: mainstream verliest terrein (€ 9,5 miljard) en is over tien jaar goed voor 46% van de totale markt, in plaats van de huidige 72%. Spelers in Foodretail en Foodservice kiezen koers in een nieuw foodlandschap, al komen ze uit totaal verschillende werelden.

 

Winnen of consolideren

De komende jaren zet blurring zich voort als belangrijke ontwikkeling in de markt. Gedreven door de consument en de technologische ontwikkelingen smelten Foodretail en Foodservice samen en ontstaan er nieuwe businessmodellen, formules en concepten. Zowel foodretailers- als foodservice-ondernemers zoeken hun weg in dit veranderende foodlandschap. Spelers uit beide richtingen dragen echter een ‘erfenis’ met zich mee die maakt dat ze compleet verschillende uitgangsposities hebben.

Foodservice komt van een grote achterstand die door de crisis verder werd vergroot. Out of Home is in verhouding tot de foodretailmarkt veel kleiner van omvang. Onder druk van de crisis bloeide echter een aantal prachtige formules op die nu des te meer glans geven aan het Nederlandse foodlandschap. De komende jaren verwachten we dat Foodservice weer zal groeien. De economie heeft zich hersteld en we zien de groei in Out of Home terugkeren. Foodservice heeft de wind in de zeilen. Dat neemt niet weg dat de vele start-ups die de markt betreden alle zeilen moeten bijzetten om snel genoeg vaste voet aan de grond te krijgen en mee te kunnen met grote namen in de markt.

Foodretail heeft een andere erfenis. In de crisistijd groeide deze markt door, mede dankzij de consument die bezuinigde op eten
en drinken buiten de deur. Die tijd is voorbij. Foodretailers - vaak zeer grote spelers in het midden van de markt - hebben veel terrein te verliezen. Ze staan het komende decennium voor de uitdaging om zichzelf te vernieuwen en te ondernemen in een blurrende markt. Dat vraagt nieuw vakmanschap. Het maken van die vertaalslag - en het aanleren van de daarvoor benodigde nieuwe kerncompetenties - valt niet mee als er tegelijkertijd een grote organisatie in de lucht moet worden gehouden. Retailers erkennen dat dit proces een zoektocht is. Met vaak een gezonde financiële uitgangspositie kunnen ze het zich wel permitteren om tijd te nemen voor dit veranderproces en om daarin te investeren. Dat biedt kansen.

 

Winnaars zijn uitblinkers

Mainstream, het gedeelte van de markt waarin zich nu een groot deel van de traditionele partijen in de foodsector bevindt, staat onder druk. De consument is moe van het saaie midden vol met ‘allemansvriendjes’. Het midden is nu nog goed voor zo’n 72% van alle foodomzet, maar daalt naar verwachting in het komen- de decennium tot 46%. Tegelijkertijd zien we vier nieuwe segmenten in de markt groeien. Die vier richtingen hebben alle één aspect van de traditionele spelers uit het midden overgenomen waarin ze uitblinken. Dat doen ze zo goed in de ogen van de consument, dat de partijen in het midden van de markt hun toegevoegde waarde langzaam verliezen.

 

Symbool voor vernieuwing

Nu al zijn er in de markt spelers te vinden die uitblinken in één van de groeisegmenten. In dit artikel lichten we er vier formules uit die symbool staan voor de vier genoemde groeirichtingen in de markt (drie van deze partijen staan ook elders in de FSIN Food500).

 

Meer lezen? De complete analyse vindt u in de FSIN Food 500. Het rapport is voor onze leden gratis. Zij krijgen het rapport per post toegestuurd en kunnen het ook in onze FSIN-app lezen en doorbladeren op onze website. Niet-leden kunnen een hardcopy-exemplaar bestellen voor €150,-. Tot 15 oktober geldt een kortingstarief van €95,-

Delen Bekijk meer uit het nieuwsdossier "FSIN Food 500, 2016"

Log in om te reageren. Inloggen