De nieuwe FSIN FoodShopper Monitor: Food is de crisis voorbij

De nieuwe FSIN FoodShopper Monitor: Food is de crisis voorbij
Gepubliceerd op: 9 november 2016

Op 28 november verschijnt de nieuwste FSIN FoodShopper Monitor 2017/2018. In de nieuwste editie draait alles om de consument en zijn zoektocht naar waarde. De consument is op zoek naar waarde. Ofwel: naar concepten en producten die passen bij zijn levensstijl.

Daarnaast kijken we naar hoe de consument zijn eetmoment inricht. Wat eet en besteed hij tijdens het ontbijt, de lunch en het diner. Ook besteden we aandacht aan het consumentengedrag, thuis, onderweg en op locatie. Welke waarden vindt de consument op deze plekken?

Alvast enkele conclusies uit de FSIN FSM

Als we één ding mogen concluderen uit het consumentenonderzoek, dan is het wel dat de foodsector
de krimpende foodbestedingen voorbij is. Bijna alle eetmomenten zijn terug op het niveau van voor de crisis en er wordt ook weer aanmerkelijk vaker buitenshuis geconsumeerd. Deze en meer hoofdconclusies vatten we in onderstaande lijst samen.

Gezondheid in een nieuw jasje

Gezondheid blijft een belangrijk thema voor de Nederlander, maar de uitingsvorm daarvan verandert (zie pagina 22). Verse producten zijn bijvoorbeeld erg belangrijk; ruim 80% van de consumenten geeft aan ‘dat ze het belangrijk vinden om elke dag vers eten te nuttigen’. Consumenten letten goed op de aanwezigheid van suikers (42%) en vetten (39%). Daarnaast kijken veel Nederlanders ook even naar de ingrediëntenlijst van het product dat ze kopen (35%). Overigens blijft het zo dat consumenten buiten de deur veel mínder letten op gezondheid dan thuis.

(Gezond) snacken in opkomst

We eten steeds vaker. Niet per definitie méér kilocalorieën, maar vaker kleinere porties op een dag. Het grootste snackmoment is in de middag; 48% van de Nederlanders geeft aan minstens vier keer per week ’s middags te snacken. De belangrijkste productgroepen die als snacks worden gegeten, zijn overigens gezond: fruit en groenten.

Kansen voor retailers

Jonge mensen gaan vaak speciaal langs de supermarkt om de lunch voor diezelfde middag te kopen. Maar liefst 26% van de Millennials antwoordt hier bevestigend op. De ouderen doen dit echter veel minder. Voor retailers is er dus nog volop te winnen om ouderen ’s middags over de vloer te krijgen en Millennials nog meer uit te dagen.

Kwaliteit blijft het belangrijkste

De piramide van Maslow kan ook op consumentengedrag gelegd worden. Dan ontstaan er basisbehoeften en waarde-elementen. Daaruit blijkt dat de consument op meerdere waarde-elementen getriggerd wil worden (tijds- besparing, entertainment, welzijn, variatie, informatie et cera.), maar dat géén van deze elementen een kwali- teitsgebrek kan wegpoetsen. Dat wil zeggen dat kwaliteit de allerbelangrijkste basiswaarde is die elk concept of product moet waarborgen om gewaardeerd te worden.

Q&A

Dit onderzoek hebben we gedaan met onderzoeksbureau Q&A. Zij onderzochten in 2005-2009 het consumentengedrag in de verschillende kanalen. Dit onderzoek herhaalden we voor deze FoodShopper Monitor, om opvallende verschuivingen te kunnen signaleren en duiden.

De FoodShopper Monitor verschijnt (exclusief voor leden) als boek en is op onze website en in de FSIN-app digitaal te lezen.

Delen

Log in om te reageren. Inloggen