Consumptieplekken in beweging

Consumptieplekken in beweging
Gepubliceerd op: 16 december 2016

De consument kan op drie plekken consumeren: thuis, op locatie of onderweg. Deze drie kanalen zijn sterk in beweging en vloeien steeds meer in elkaar over. We vatten de hoofdconclusies over de consument in deze kanalen hieronder samen.

Thuis: van traditie naar technologisch verbonden

Het woord ‘thuis’ heeft iets in zich van traditie. Thuis als kanaal is echter verre van traditioneel en ontwikkelt zich razendsnel onder invloed van technologische innovaties die ervoor zorgen dat we 24-uur per dag met elkaar zijn verbonden, ons (sterk) laten beïnvloeden door informatie en interactie en steeds hogere verwachtingen hebben als het gaat om beleving en service. Tijdens de crisis troefden foodretailers elkaar af op prijs, maar zagen tevens innovatieve, online (foodservice)concepten het licht. Zij winnen nu terrein, zeker bij de jonge consument. Thuis domineren gemak en genieten als consumptiemotief en staat de routinematige boodschappentrip onder druk (zie ook pagina 39-46 in onze FSIN FoodShopper Monitor).


Onderweg: focus op nieuwe doelgroepen

Eigenlijk is de foodservicemarkt voor de consument onderweg in Nederland piepjong. Afgezien van de traditionele wegrestaurants, kwam de markt pas goed op stoom in de eerste helft van de jaren ’90. Anno 2016 vormen consumenten onderweg steeds minder een homogene doelgroep. De stereotype ‘blanke snelwegman’ is er nog steeds maar zijn marktaandeel krimpt. De onderwegconsument van nu is veel meer dan in de jaren ’90 een afspiegeling van de samenleving. De belangrijkste ‘nieuwe’ doelgroepen zijn vrouwen, pensionado’s, alleengaanden, scholieren en globetrotters. Onderweg (op locatie) iets nuttigen, biedt flexgemak en is vaak functioneel. Dat maakt het belang van beleving op onderweglocaties niet minder belangrijk (zie ook pagina 47-54 in onze FSIN FoodShopper Monitor).


Op locatie: overzichtelijke beleving

De grillige consument dicteert een foodrevolutie in de horeca. Hij is grillig omdat de wereld turbulent en onzeker is. De onzekere consument zoekt buitenhuis een hedonistische eetbeleving die hem even doet ontsnappen aan de alledaagse realiteit. Hij zoekt steeds iets nieuws dat bij hem past. Dat mist zijn effect op de horeca niet. De eigentijdse consument denkt niet in kanalen. Predicaten als restaurant en lunchroom doen niet ter zake. Eten, drinken, beleven, daar draait het om. De consument schakelt simpel tussen Ikea-restaurant, sterrenzaak, foodfestival en hippe hotelbar. Wel vindt hij herkenbaar- heid belangrijk. Hij wil in één oogopslag (op straat of smartphone) weten wat hem wacht. Daarom verdwijnen onduidelijke allemansvriendjes als middenklasse restaurants (zie ook pagina 55-62 in onze FSIN FoodShopper Monitor).


Dit is een artikel uit de Executive Summary van onze FSIN FoodShopper Monitor 2017/2018. Leden kunnen deze Monitor online doorbladeren, en krijgen deze ook toegestuurd.

Delen Bekijk meer uit het nieuwsdossier "FoodShopper Monitor 2017"

Log in om te reageren. Inloggen