Food wordt belangrijker in het dagelijks leven van grote groepen consumenten. Dat zien we terug in het straatbeeld, te beginnen in de grote steden en rond universiteitsterreinen. Met name Millennials (tussen de 25 en 35 jaar) willen met hun koop- en consumptiegedrag laten zien hoe ze in het leven staan. Dat leidt tot flinke omzetgroei bij tal van hippe foodconcepten.
De Foodsector in 2017
19 december 2016 - Behalve in de groei van horeca-achtige concepten zien we deze ontwikkeling ook terug in de omzetgroei van meer luxe producten en conveniencegerechten in het foodretailkanaal. De routinematige consumptie staat licht onder druk, terwijl de consumptiemotieven ‘gemak’ en ‘gezellig’ flink groeien, ook de komende jaren. Overigens blijft ‘routinematig thuis eten’ met 46% marktaandeel veruit het grootste segment.
Foodretail groeit in buitenshuisconsumptie
De totale foodconsumptie steeg in 2016 met 2,1% tot bijna €55 miljard. De Out of Home-kanalen groeiden met 2,7% en zijn goed voor 33,3% van de totale foodomzet. De kanalen die traditioneel op de thuisconsumptie zijn gericht (At Home), groeiden opnieuw minder hard, te weten 1,8%; hun ‘maagaandeel’ daalde naar 66,7%.
Dit nieuwsbericht is slechts een deel van het hele artikel over de toekomst van de foodsector. Het hele artikel is verschenen in ons FSIN-magazine FoodStrategy. Leden ontvangen deze publicatie op papier, in de app en online. Wilt u meer cijfermatige outlooks over de toekomst van de Foodsector en de verschillende kanalen? Word ook lid van het FSIN! Ruim 150 bedrijven gingen u voor.