Tien meest innovatieve foodbedrijven

Tien meest innovatieve foodbedrijven
Gepubliceerd op: 30 maart 2011

Het Amerikaanse zakenblad Fast Company publiceerde in maart de top tien van 's werelds meest innovatieve foodbedrijven.

De ranking komt voort uit de ranglijst van vijftig meest innovatieve bedrijven van 2011. De top vijf daarvan wordt gevormd door Apple, Twitter, Facebook, Nissan en Groupon.

De top tien van foodbedrijven:

1. PepsiCo
PepsiCo blinkt volgens de samenstellers van de lijst uit vanwege de ambities op het gebied van research en development. PepsiCo wil het gebruik van vet, suiker en zout de komende tien jaar met 25 procent terugdringen zonder de smaak van producten te veranderen.

2. Trader Joe's
Trader Joe's gedraagt zich met een assortiment van vierduizend producten als een buurtwinkelformule, maar scoort twee keer zoveel omzet per vierkante meter als concurrent Whole Foods (50.000 items).

3. Madecasse
Zeventig procent van alle cacao komt uit West-Afrika, minder dan 1 procent van alle chocolade wordt er geproduceerd. De oprichters van Madecasse willen Afrikaanse cacaoboeren zelf laten profiteren van de economische voordelen die hiermee te behalen zijn.

4. Cargill
Deze agrarische reus heeft een belangrijke bijdrage geleverd aan de markt voor zoetstoffen door de ontwikkeling/verfijning van een proces om een plantaardige zoetstof te winnen.

5. FoodHub
FoodHub ontwikkelde een online tool om lokale foodproducenten en inkopers – groot en klein - met elkaar in contact te brengen.

6. Current Energy
Energiebesparing betekent geldbesparing. Current Energy ontwikkelt sensoren die restaurants middels een sms waarschuwen als de koelkast bijvoorbeeld te lang openstaat.

7. Chipotle
Vanwege een sterke actie van de restaurantketen rond burrito’s tijdens Halloween, belandt deze keten op de zevende plaats. Met de actie vestigde de keten de aandacht op de verse ingrediënten die het bedrijf gebruikt voor de ‘boo-rito’ en sponsorde het tegelijk Jamie Oliver's Food Revolution.

8. McDonald's
Een belonging voor de recente imagocampagne van McDonalds. De hamburgerketen opent en restylt daarnaast een groot aantal restaurants in binnen- en buitenland.

9. Bolthouse Farms
Bolthouse Farms probeert gezonde miniwortels als snackfood aan de man te brengen.

10. Max Hamburger Restaurant
Op de tiende plaats nog een hamburgerketen, het Zweedse Max. De eerste fastfoodketen, aldus Fast Company, die consumenten op de menukaart informeert over de CO2-uitstoot van producten.

Fast Company richt zich op de top van het bedrijfsleven en doet verslag over de manieren waarop verschillende bedrijven creëren en concurreren. Het bericht naar eigen zeggen over 'nieuwe zakelijke inzichten en richt de schijnwerpers op teams en individuen die naar de toekomst kijken en de zakenwereld opnieuw uitvinden'. Fast Company verschijnt in een oplage van ruim 744.000 exemplaren.

Delen

Log in om te reageren. Inloggen