HEMA investeert zwaar in food

HEMA investeert zwaar in food
Gepubliceerd op: 29 juni 2017

Met een compleet nieuwe look & feel investeert warenhuisconcern HEMA zwaar in foodservice en foodretail. In het najaar openen in Tilburg, Antwerpen en Brussel de eerste winkels van de nieuwe generatie. Mischa Simons, director food en hardware, noemt het Engelse gemaksconcept Pret A Manger als een van de voorbeelden. HEMA onderzoekt en passant ook de mogelijkheden van fooddelivery.

De foodomzet bij HEMA daalde in het eerste kwartaal 0,2 procent. 'De daling kwam op het conto van vers en houdbaar, foodservice groeit gewoon door,' vertelde Simons op het FSIN Zomercongres bij Van der Valk De Cantharel bij Apeldoorn. HEMA bombardeerde food al enkele jaren geleden tot een kernactiviteit die in omzetaandeel verder moet groeien.


Focus

Om HEMA Food verder op te stuwen in de vaart der volkeren zet het concern de focus vol op foodservice en foodretail als specialistische disciplines. HEMA gaat werken met foodteams en vakkundige foodexperts. De eerste nieuwe producten zijn onlangs al geïntroduceerd, waaronder kiphotdogs, volkoren appeltaarten, yoghurts met vers fruit, flatbreads en wraps.

Bij HEMA Food zijn drie prominente vertrekpunten geformuleerd voor de toekomstige koers. Ten eerste: de consument moet elk moment van de dag terecht kunnen tegen een gunstige prijs. Twee: het warenhuis vertelt duidelijke verhalen over zijn foodaanbod. Ten derde: het aanbod biedt gemak en is altijd verrassend.


Product centraal

In lijn met marktontwikkelingen zet HEMA met een nieuwe verpakkingslijn het product zelf meer centraal. Simons toonde enkele fotografische voorbeelden. Het zicht op het foodproduct zelf is sterk verbeterd, de omverpakking is tot een minimum beperkt. Internationaal geeft HEMA zijn Dutch food een verdere impuls. Stroopwafels, eierkoeken en paprikachips doen het goed over de grens, aldus Simons.
 

HEMA herbevestigde ook de kernwaarden voor het hele merk. 'Wij zijn van simpel en gewoon. Dat hoort bij ons en blijft bij ons', zei Mischa Simons. 'HEMA staat voor het dagelijkse leven. We willen het mooi en makkelijk maken voor de klant, goede kwaliteit, amazing prijzen. Supernormaal, geïnspireerd door het dagelijkse Nederlandse leven.'

 

Delen

Log in om te reageren. Inloggen