‘Iedere consument zijn eigen ijsfabriekje’

‘Iedere consument zijn eigen ijsfabriekje’
Gepubliceerd op: 29 juni 2017

Ontwikkelingen in de foodwereld gaan snel. Onverwachte wendingen deden zich voor en zullen zich blijven voordoen. Het kan gebeuren dat iedere consument in de toekomst zijn eigen ijsfabriekje kan gaan leasen waarmee hij zelf zijn magnum maakt. De grondstoffen en de machine worden dan geleverd door de fabrikant.

Jan-Willem Grievink, directeur van het FSIN, schetste dit toekomstbeeld tijdens het FSIN Zomercongres Food < = > LIFE op woensdag 28 juni in Van der Valk Apeldoorn De Cantharel.
Veel A-merken, die een allemansvriend zijn geworden, verliezen terrein. ‘Ze lijden onder hun mainstreamimago omdat ze niet meer bijzonder zijn’, aldus Grievink. Fabrikanten die zich willen onderscheiden zullen iets moeten bedenken. Inspelen op trends, ontwikkelingen en behoeften van de consument. Innoveren, investeren, ook als het allemaal niet direct wat oplevert. ‘Misschien moet je buiten de gebaande paden treden om iets te proberen. Denk bijvoorbeeld aan het verkrijgen van patenten op producten die de gezondheid ten goede komen. Ik voorzie dat dat gaat gebeuren.’


Boardroomthematiek

Grievink deed zijn uitlatingen tijdens zijn presentatie getiteld De Boardroomthematiek van 2018. Waar moeten directies van foodbedrijven het over gaan hebben. Welke uitdagingen kruisen hun pad? En welke rol spelen aanjagers, trendsetters zogezegd, in dit geheel? Een grote rol zo bleek. Als voorbeeld werd online retailer Amazon genoemd dat de keten Whole Foods overneemt. Een nieuwe, grote concurrent voor supermarkten is daarmee een feit.
Amazon is een speler van wereldformaat en beschikt alleen in de VS al over 80 miljoen abonnees. Het bedrijf bezorgt honderdduizenden artikelen. Tegen 235 dollar wordt de consument een jaar lang compleet ontzorgd. Desgewenst worden er drones ingezet om de bestelling tijdig op de juiste plaats te krijgen. Grievink: ‘De invloed van een bedrijf als Amazon gaat heel ver. Het stelt kleine leveranciers bijvoorbeeld in staat om hun producten bij de klanten te krijgen.’


Vers en lifestyle

Gemak, online, vers en lifestyle gaan een grotere rol spelen. De productie van kleine charges kan een vlucht gaan nemen. ‘Dat kan omdat de conserveertechnieken zijn verbeterd. Daarnaast voorzie ik innovaties in de keten. Fabrikant, boer, tuinder en consument gaan samenwerken. Veel kleine bedrijven kloppen aan de deur. Dankzij moderne, goedkope productietechnieken zijn zij in staat om in te spelen op behoeften van de consument.’
Centrale keukens die gaan produceren voor retailers zijn een andere groeimarkt. Zo’n keuken kan voor tien of meer retailers producten gaan bereiden. ‘Deze ontwikkeling is een gevolg van het feit dat retail met foodservice is begonnen. Maar retail is daar niet goed in. Dat beginnen ze langzaam door te krijgen en daarom gaan ze outsourcen.’   

Delen

Log in om te reageren. Inloggen