‘Met Spirit kunnen we onze klanten inspireren’

‘Met Spirit kunnen we onze klanten inspireren’
Gepubliceerd op: 28 juni 2017

In tegenstelling tot veel bedrijven in de branche wist biologische supermarkt Gimsel in Rotterdam de omzet afgelopen jaar op peil te houden. Vegetarisch restaurant Spirit echter kende een grotere groei. Logisch dus om met deze klantentrekker nu ook Amsterdam te veroveren. ‘Spirit is een unieke formule. Daarmee vullen we het belevingsverhaal voor Gimsel in en bereiken we een bredere doelgroep.’

Aan het woord is Roosmarijn Saat, mede-ondernemer van familiebedrijf Gimsel in Rotterdam (haar broer en echtgenoot werken ook in het bedrijf). In een interview met Anique Grievink deelt zij tijdens het FSIN Zomercongres haar kijk op ondernemerschap in de foodbranche.

 

Gimsel, opgericht in 1988 en gevestigd in winkelcentrum De Groene Passage, rust op drie pijlers: de biologische supermarkt, restaurant Spirit en de Gimsel Academy. In het winkelcentrum was vijf jaar geleden behoefte aan een horecagelegenheid. ‘Omdat we geen geschikte ondernemer konden vinden, zijn we zelf een restaurant begonnen.’ En met succes. Afgelopen november waagde Spirit de stap naar de hoofdstad.

 

Brede doelgroep

‘Vroeger was Gimsel de trekker, nu zien we dat we met Spirit een bredere doelgroep bereiken. Gimsel heeft een harde kern van donkergroene consumenten, met Spirit bereiken we ook de lichtgroene klant. Het buffetconcept is laagdrempelig en past in de opkomende, meer plantaardige levensstijl. Zelfs de bouwvakkers die hier maandenlang aan de weg hebben gewerkt, waren enthousiast. Ze misten het vlees niet. Daar was ik ontzettend trots op, voor mij het bewijs dat we consumenten bereiken die we anders niet hadden bereikt.’

 

500 gram per persoon

Spirit Rotterdam is geopend van maandag tot en met zaterdag, van 8.00 tot 23.00 uur. Gasten hebben de keuze uit vijftig verschillende warme en koude gerechten en betalen per gewicht (veelal een pond per persoon). Voor lunch of diner (meest populair) geldt de prijs van €2,75 per honderd gram. Wekelijks scheppen bezoekers, een mix van man, vrouw, jong en oud, in totaal zo’n vijftienhonderd kilogram eten op. Gimsel trekt zevenduizend klanten per week. Inspiratiebron voor Spirit is Hiltl in Zwitserland, het oudste vegetarische restaurant van Europa.


Lessen uit de hoofdstad

De stap naar Amsterdam is nog pril. Waar lopen ze tegenaan? ‘We zijn een kleine organisatie. Ik kan mijn broer niet meer aan zijn jas trekken, en telefonisch overleggen werkt niet zo goed als je snel moet schakelen. We worden verder goed gezien in de hoofdstad, door de media, recensenten en bloggers. We werken er samen met groothandel Odin, en zitten naast hun winkel. Dat werkt heel goed. Er is een grote vegetarische scene in Amsterdam. Je moet wel geluid maken, in de vorm van advertenties.’ Saat bekent voorzichtig te dromen van een Spirit in meer grote steden. De formule neerzetten zoals in Rotterdam is tegelijkertijd een uitdaging, ‘omdat we alles zelf doen.’

 

Toekomst speciaalzaak

Is er toekomst voor biologische speciaalzaken, nu supermarkten zo veel biologisch assortiment toevoegen? Saat is positief, ook over het feit dat supermarkten meer biologisch toevoegen. Zij ziet wel een groot verschil in het kennisniveau van supermarkten en biologische speciaalzaken. ‘Wij kijken ook anders naar kwaliteit, en naar de ingrediënten van producten. Onze maatstaf is beyond bio. Dat is moeilijk grootschalig uit te rollen. Ik geloof absoluut in de toekomst van speciaalzaken, ook in sociaal opzicht. Mensen willen persoonlijk contact en advies.’

 

Delen

Log in om te reageren. Inloggen