FSIN Food500 2017 - Trots La Place groeit met lol en verbeten passie

FSIN Food500 2017 - Trots La Place groeit met lol en verbeten passie
Gepubliceerd op: 5 oktober 2017

Na een roerige periode groeit La Place nu tegen de klippen op. In vijftien maanden tijd is het bedrijf verdubbeld in aantal vestigingen. Een gesprek met CEO Bart van den Nieuwenhof over de strategie van het bedrijf, het managen van de groei en het behoud van de heersende cultuur.

In totaal openden dit jaar 48 nieuwe vestigingen hun deuren. Het personeelsbestand breidde zich uit met tweeduizend nieuwe collega’s. ‘Een beetje buikpijn’ had Bart van den Nieuwenhof wel toen hij aan deze intensieve periode begon. Maar de groeiplannen liggen op schema. En als het bedrijf is uitgegroeid in Nederland, biedt het buitenland nog tal van kansen.

Na het faillissement van V&D en onder de vleugels van nieuwe eigenaar Jumbo ging de CEO van het sterk afgeslankte La Place aan de slag om het bedrijf zo snel mogelijk weer op te bouwen. Verbaasd over het succes is Van den Nieuwenhof niet als hij kijkt naar zijn team: ‘Omdat ik zie met hoeveel lol en ook verbeten passie mensen het voor elkaar willen krijgen om dit bedrijf zo snel mogelijk weer op de rit te krijgen.’
 

Je hebt het over verbetenheid. Welke invloed heeft het faillissement nog meer gehad?

‘De organisatie kreeg een tik, hoewel de trots van de medewerkers op ons merk niet is veranderd. Dat was en is nog steeds het uitgangspunt. We concludeerden dat het merk La Place zich allang heeft bewezen in de markt, dus we waren erop gebrand snel terug te komen. Het mooie is dat ik op de eerste dag na het faillissement in Laren stond te kijken naar onze gasten, die het gewoon goed hadden en maar weinig hebben gemerkt van de veranderingen.’
 

Heeft het La Place een gunfactor opgeleverd?

‘Daar zit wel wat in. Ook bij Jumbo ervaren ze dat het feit dat ze ons er weer bovenop hebben geholpen, hen positief wordt aangerekend. Dat is bij La Place ook wel een beetje zo. Toen we een paar maanden geleden in Emmen de zaak weer openden, stonden de mensen met bloemen en tranen in de ogen voor de deur. Het was een soort plaatselijke overwinning dat La Place er weer is. En daar zit ongetwijfeld ook wel een beetje een gunfactor bij na zo’n fase. Nederlanders zijn hartstikke nuchter, maar aan de andere kant zijn we bij dit soort dingen misschien ook wel een beetje romantisch.’

Meer lezen? Het complete interview met Bart van den Nieuwenhoven vindt u hier (ook voor niet-leden beschikbaar). Het FSIN Food500 rapport is voor onze leden gratis. Zij krijgen het rapport toegestuurd en kunnen het ook online lezen. 

Foto's: Eljee Bergwerff

Delen

Log in om te reageren. Inloggen