FSIN Food500 2017 - Middle of the road krijgt klappen

FSIN Food500 2017 - Middle of the road krijgt klappen
Gepubliceerd op: 5 oktober 2017

De foodwereld is in beroering. Dat is op zich geen nieuws. Wel nieuw is de veelheid aan krachten die de markt onder druk zet. We zagen het al in de non-foodretail, denk aan het echec van V&D. Consumenten keren zich af van het grijze midden, ook in food waar 70% tot de categorie ‘allemansvriendjes’ behoort. De foodsector moet daarop voorsorteren.

De belangrijkste verklaring voor die beweging ‘weg uit het midden’ zijn de veranderingen in de samenleving, zoals de digitalisering daarvan en de sterk daarmee samenhangende, andere manier van leven van de consument. Kijk alleen al naar de rol van online in zijn dagelijkse leven of naar de impact daarvan op zijn werkzame leven. Ook binnen huishoudens zijn de veranderingen groot. Zo leven in veel gezinnen de gezinsleden een aantal dagen per week als eenpersoonshuishouden.

Vier groeimarkten

Die veranderingen leiden ertoe dat in West-Europa, net als in de VS en het VK, vier nieuwe groeimarkten ontstaan die allemaal een aanval doen op dat grote grijze midden van de markt, zowel de huidige foodretail- als de foodservicemarkt. Bovendien gaan die beide ook nog eens met elkaar versmelten (blurring). Het FSIN rangschikt die vier groeimarkten aan de hand van twee assen. De as van het ontzorgen (oplossingen die gemak bieden)  en de as van lifestyle (aandacht voor beleving, kwaliteit, versheid en bijzondere producten).

 

Lees hier het volledige artikel van Jan - Willem Grievink in de FSIN Food500 2017 (alleen zichtbaar voor leden).

 

Delen

Log in om te reageren. Inloggen