FSIN Food500 2017- Nieuwe Foodconcepten

FSIN Food500 2017- Nieuwe Foodconcepten
Gepubliceerd op: 5 oktober 2017

Overdekte hallen en markten vol freshfoodbeleving. Een relatief nieuw fenomeen voor Nederland. In het katern nieuwe food concepten gaan we in op de bezoekersbeleving. Daarnaast worden vier nieuwe foodconcepten in de schijnwerpers gezet. In deze editie komen Zing-Kyn Cheung van Foodhallen, Marcus van der Valk van Valk versmarkt, Pieter Rozendaal van Dekamarkt World of Food en Tseard Ettema en Frank Hulscher van Fooddock aan het woord.

Bezoekersbeleving in nieuwe foodconcepten

Steeds meer steden hebben 
ze of willen ze. Foodhallen. Supermarkten antwoorden met eigen freshfoodconcepten waar retail en foodservice hand in hand gaan.
 Wat vindt Jan Publiek er van? 

‘Ze komen tegemoet aan de wereldwijde belevingstrend,’ schrijft onderzoeksbureau GfK in het voorwoord van zijn onderzoek New Food Concepts. New Food Concepts, in dit geval zijn het grootschalige foodspots met zowel foodretail als foodservice. GfK inventariseerde bij twaalf foodhallen en foodmarkten wie de bezoekers zijn. Het werd een uitgebreid onderzoek naar de publiekservaringen van belevingsformules van supermarktmerken als Albert Heijn XL, Jumbo Foodmarkt, DekaMarkt World of Food, Emté 3.0 en de versmarkt van Hoogvliet. Maar ook de kijkers en/of kopers bij de Markthal Rotterdam, de Foodhallen in Amsterdam, Vershal Het Veem in Eindhoven en Fooddock in Deventer werden ondervraagd. Een vreemde eend in de bijt is Valk Versmarkt, verssuper bij een vestiging van ’s lands grootste hotelconcern. Overal stonden dezelfde vragen centraal. Wanneer komen de bezoekers, waarom en met wie? Met wie komen ze, hoelang blijven ze, wat eten ze ter plekke en wat nemen ze mee? Wat is hun oordeel en komen ze terug? 

De antwoorden op deze vragen vindt u in het artikel bezoekersbeleving in nieuwe foodconcepten in nieuwe foodconcepten (alleen zichtbaar voor leden).
 

Zing-Kyn Cheung van Foodhallen

Weinig nieuwe eetconcepten trokken zoveel aandacht als de Foodhallen in Amsterdam. Najaar 2014 opende het overdekte foodfestival in een oude tramremise. De belangstelling is en blijft groot. ‘In onze plannen hadden we steeds de focus op het sociale aspect.’

Ja. Alles loopt zoals Cheung samen met zijn partners Tsibo Lin, Chong Chu en Rakish Gangapersal prognotiseerde. Nee. Het verrast de ondernemers niet dat GfK hun formule omschrijft als ‘vriendenconcept’. Meer dan bij andere foodhallen en -markten komen vrienden er samen. ‘We richtten het bewust in als een sociaal concept. De Markthal is veel individueler gericht. Hier maak je contact aan lange tafels. Onze formule lijkt niet op de anderen. Jumbo’s Foodmarkt draait bijvoorbeeld vooral om functioneel eten. Naar ons toekomen is vrijetijdsbesteding.’ Hoewel er ook grootouders met kleinkinderen komen, (dag)toeristen en vele anderen, Cheung kan de omschrijving ‘vriendenconcept’ beamen. Trouwens. Nu schiet hem toch iets te binnen dat hij vooraf niet had voorzien. Dating. ‘Veel mensen plannen bij ons hun eerste afspraakje. Niet onlogisch. Loopt een date niet naar wens, dan kun je hier na één drankje weer vertrekken. Bovendien is er genoeg te zien om je heen.’ Het datinghaakje benutte Foodhallen door tijdens Valentijnsdag dates te faciliteren. ‘Datingsite Lexa deelde dat - wat weer veel publiciteit gaf. Zoals berichtgeving over het vrouwenoverschot in Amsterdam.’

Lees hier meer (alleen zichtbaar voor leden).


Marcus van der Valk van Valk versmarkt

Van der Valk Voorschoten levert het bewijs dat ook bij food de cirkel altijd rond is. Eerst was er de familieboerderij - in 1865. Toen kwam het hotel-restaurant. Anno 2017 sluiten alle disciplines in Van der Valks foodcyclus naadloos op elkaar aan.

Supermarktdeskundige Gerard Rutte haastte zich om Valk Versmarkt ‘kansloos’ te noemen. ‘Consumenten gaan niet naar een aparte verswinkel’, zei hij. Het mislukken van Hoogvliets Versmarkt leek hem gelijk te geven. Maar Rutte rekende buiten de waard van Van der Valks bakermat De Gouden Leeuw in Voorschoten. Marcus van der Valk heeft immers ‘meer noten op zijn zang’ dan alleen de consument. ‘Onze belangrijkste verandering sinds de start, is de verkoop richting hotels. Wij leveren nu producten aan (andere) Van der Valk-hotels.’ Deze koerswijziging, zegt Van der Valk, vergde de nodige aanpassingen in de organisatie en de planning.

Lees hier meer (alleen zichtbaar voor leden).
 

Pieter Rozendaal van Dekamarkt World of Food

Tussen de 8 en 10% van de gemiddeld twintigduizend klanten per week maken gebruik van het horeca-aanbod bij DekaMarkt World of Food Beverwijk. Foodservice is daarmee goed voor een omzetaandeel van zo’n 2 à 2,5%. De lunch is het populairste eetmoment, de avond blijkt ‘lastiger’.

Eten in de supermarkt. In vergelijking met de landen om ons heen is de cultuur in Nederland er op dit moment nog niet rijp voor, meent Pieter Rozendaal, directeur van DekaMarkt. Hij ziet het in de toekomst echter zeker gebeuren. Het aantal fysieke winkels zal dalen. De grotere supermarkten die overblijven, zullen meer moeten aanbieden dan nu het geval is. ‘Anders zouden we niet investeren in dit concept’, zegt hij wijzend vanuit het hoger gelegen DekaMarkt-café op de winkelvloer waar luifels de supermarkt een marktuitstraling geven (in de Apeldoornse World of Food).

Lees hier meer (alleen zichtbaar voor leden).
 

Tseard Ettema & Frank Hulscher van Fooddock

Fooddock opende najaar 2015 in Deventers oude havenkwartier. Het aantal bezoekers lag in het eerste jaar met circa 115.000 ruim boven prognose. Fooddock Deventer haalde hoge scores in een consumentenonderzoek van GfK.

Op vrijwel alle kernwaarden gooide Fooddock de hoogste ogen. Ook de verblijftijd in de (contant-geld-vrije) foodhallen met gemiddeld een tiental streetfoodkeukens is lang. Ruim een kwart van de bezoekers blijft minimaal anderhalf uur - 7% zelf minstens drie uur. Tripadvisor bombardeerde Fooddock bovendien tot het beste restaurant in Deventer. ‘Elk bezoek is een festival’, staat er te lezen op de website. Eigenaren Tseard Ettema en Frank Hulscher willen met Fooddock net zo verrassend zijn als een foodtruckfestival dat ergens voor enkele dagen oppopt. ‘Het is een proeftuin voor horecaconcepten. Ondernemers kunnen hier hun ideeën testen. Dat houdt het ook voor de gast interessant.’

Lees hier meer (alleen zichtbaar voor leden)

Delen

Log in om te reageren. Inloggen