Over dominovation en pretotyping...

Over dominovation en pretotyping...
Gepubliceerd op: 9 januari 2018

Domino’s. Techbedrijf of foodbedrijf? ‘We have found ourselves describing the ‘new’ Domino’s as a technology company disguised as a marketing company disguised as a pizza company’, stelt zakenbank J.P. Morgan. André ten Wolde, CEO van Domino’s Nederland, beaamt dat zijn bedrijf vooral een techbedrijf is. Dominovation en pretotyping hebben ervoor gezorgd dat de pizzabakker en -bezorger hard is gegroeid.

Domino’s bestaat al zestig jaar in de VS en dertig jaar in Nederland. De keten heeft nu 242 winkels in de Benelux en wil er de komende jaren nog ruim zestig extra openen. Domino’s gemiddelde bezorgtijd is 21 minuten en dat moet ‘fors omlaag’, aldus Ten Wolde tijdens het FSIN Brunchcongres. Maar het meest tot de verbeelding sprekend, is de dominovation: de digitale innovatie waar Domino’s Nederland continu mee bezig is.

Digitale revolutie

De thuisblijfeconomie is de hardst groeiende economie op dit moment. De smartphone werd voor Domino’s een revolutie. ‘Op dit moment rinkelen er nog maar weinig telefoons in de Domino-winkels; vrijwel iedereen bestelt via smartphone.’ Domino’s heeft zijn eigen digitale platform ontwikkeld, dat ongekende mogelijkheden biedt voor het bedrijf én voor de klant die Domino’s toegang geeft tot zijn smartphone. Met order anywhere kun je pizza laten bezorgen zelfs als je zelf niet weet waar je bent. Je telefoon weet dat namelijk wel. Domino's bezorgt niet alleen thuis, maar ook op het strand of in het Vondelpark. De CEO spreekt van instant satisfaction of wel het ultieme gemak.

Vier miljoen pizzamogelijkheden

Diezelfde technologie biedt mogelijkheden voor nog veel meer service op maat. ‘Pizza is geen fastfood, vind ik’, zegt Ten Wolde. ‘Niet als je vier miljoen verschillende pizza’s kunt samenstellen via onze app of website. Je kunt alle ingrediënten zelf samenstellen en je pizza virtueel in elkaar zetten voor je hem bestelt. In de nabije toekomst hoef je alleen maar een emoji van een pizza-slice naar ons te app'en en je krijgt meteen je laatstbestelde pizza bezorgd op de plek waar je je op dat moment bevindt. Of we weten precies wanneer we jouw afhaalpizza voor je in de oven moeten schuiven - als je ons toestemming geeft om je locatie te zien - zodat hij op z’n lekkerst is wanneer je arriveert.’

Tien seconden voor géén pizza

Hilariteit in de zaal als Ten Wolde vertelt over een nieuwe Domino’s-app die hij in Australië heeft gelanceerd en die daar heel populair is onder studenten. Op het moment dat je die app opent, heb je precies tien seconden de tijd om geen pizza te bestellen. Ben je te laat, dan bestelt de app je laatstgekozen pizza voor je.

In Hoogvliet Rotterdam werkt Domino’s samen met Starship om pizza’s te bezorgen via een robot. Ten Wolde wil ook heel graag bezorging via drones realiseren in Nederland, maar wetgeving houdt dat op dit moment nog tegen.

Dominovation

Domino’s en innovatie. Dat wordt samen dominovation en dat is waar het bedrijf continu mee bezig is. In Amsterdam is een groot team van Domino's alleen maar bezig met innovatie. Watch app-ordering, een pizza checker-camera die zelf ziet of de juiste pizza met de juiste ingrediënten bereid wordt en de klant meteen een foto van zijn eigen pizza toestuurt, een Apple tv-app, virtual reality ordering, samenwerken met een activity tracker, zodat je na een goede hoeveelheid calorieën verbrand te hebben een welverdiende pizza tot je kunt nemen… de ideeën en mogelijkheden zijn eindeloos.

Pretotyping

Hoe weet je dan of een idee ook een succes gaat worden? Verlies je niet heel veel geld aan innovaties die het nooit zullen gaan maken? ‘Daarom doen we aan pretotyping’, aldus Ten Wolde. ‘Dat is iets aanbieden dat nog helemaal niet bestaat. De reactie van de klant vertelt ons of iets een success wordt, voordat we het gaan realiseren. Zo had ik nooit gedacht dat Nederlanders warm zouden lopen voor VIP-ordering: 2 euro meer betalen voor je pizza met de garantie dat de koerier binnen twintig minuten op je stoep staat. Dus we zetten die mogelijkheid op de website, terwijl die nog niet bestond en waren perplex hoeveel klanten die knop aanklikten. Wie erop klikte, kreeg vervolgens een sorry-boodschap dat de service nog niet beschikbaar was én een gratis pizza. En toen we wisten dat dit succesvol zou zijn, hebben we de functionaliteit gebouwd. Zo hebben we ook iedere nieuwe pizza die je bij ons kunt bestellen gepretotyped!’

Toekomst

De thuisblijfeconomie groeit enorm en voice is de grootste innovatie op dit moment. Alexa van Amazon is in de VS en in Duitsland al heel groot. ‘Ik denk echt dat iedereen over vijf jaar zo’n ding thuis heeft staan’, zegt André ten Wolde. Net als in de presentatie van Michel Schaeffer geldt volgens hem ook hier: the winner takes it all. ‘Als je als bedrijf niet klaar bent voor deze nieuwe technologie, wordt die pizza dus niet bij jou besteld.’

FSIN-leden kunnen hier de presentatie van André ten Wolde, CEO van Domino's downloaden.

Bent u nog geen lid? Lees meer over de voordelen van een bedrijfslidmaatschap van het FSIN en doe mee!

Delen Bekijk meer uit het nieuwsdossier "FSIN Brunchcongres 2018"

Log in om te reageren. Inloggen