Wat consumenten zeggen over hun 'waarden'

Wat consumenten zeggen over hun 'waarden'
Gepubliceerd op: 14 september 2010

Ieder bedrijf, zeker in de foodservicewereld is bezig met consumentenwaarden: wat vindt de consument wel of niet belangrijk en hoeveel moeite willen ze doen voor bepaalde 'waarden'? Door dit goed in te schatten bind je klanten aan je en komen ze terug. NPD Group deed er onderzoek naar en wij laten u de belangrijkste conclusies zien.

NPD liet consumenten in hun eigen woorden beschrijven wat voor 'waarden' ze zoeken in een foodservice-outlet. Maar een makkelijke opgave bleek dat niet. Er bleken verschillende waarden te zijn:

  • Het eten zelf
    Het moet lekker smaken, gezond en voedzaam zijn en er moeten keuzemogelijkheden zijn.
  • De quantiteit
    De porties moeten de juiste verhoudingen hebben: niet te veel, niet te weinig, maar wel voedzaam. Ze moeten ook vullend en bevredigend genoeg zijn.
  • De qualiteit
    Verse ingrediënten vonden de ondervraagden erg belangrijk. Daarnaast het gebruik van merkartikelen, en moet het op z’n minst beter smaken dan thuis.
  • Bereiding 
    Vers en goed klaargemaakt, op de manier die hij/zij lekker vindt. Dat kan dus voor elke gast verschillen.
  • De looks
    Met moet er lekker uit zien op het bord en goed samengesteld zijn. Het moet ook direct duidelijk zijn wat er allemaal in zit.
  • De atmosfeer van de plek
    De ondervraagden vonden een hygiëne en een schone omgeving erg belangrijk. Daarnaast zoeken ze naar een plek met een ontspannen sfeer, waar ze echt een ‘beleving’ krijgen.
  • Service
    Snel, efficiënt en vriendelijk zijn de eerste woorden die bij de ondervraagden naar boven kwamen. Verder is het belangrijk dat het personeel behulpzaam is en daadwerkelijk verstand heeft van waar ze mee bezig zijn.
  • Verwachtingen
    De verwachtingen die waar gemaakt moeten worden zijn eenvoudig, maar niet zo simpel om aan te voldoen omdat ze voor elke consument verschillen. Maar de ondervraagden zeiden te willen krijgen wat ze verwachten en dat het een plek is waar ze naar terug willen keren.
  • Gemak
    De locatie moet gemakkelijk te bereiken zijn en comfortabel ervaren worden. Daarnaast wil de gast er thuis niets meer aan hoeven doen.
  • Prijs
    Verrassend genoeg is de prijs niet eens zo heel belangrijk voor de ondervraagden. Slechts achttien procent zei dat de prijsgerelateerde betekenis van ‘kwaliteit/waarde’ het belangrijkst voor hen is. 67 procent zei dat hun oordeel over waarde en kwaliteit een combinatie is tussen prijsgerelateerde factoren en andere factoren, zoals sfeer.  
Delen

Log in om te reageren. Inloggen