‘We moeten snel zijn, zonder fastfood te worden’

'We moeten snel zijn, zonder fastfood te worden'
Gepubliceerd op: 8 juli 2011

Volgens Karen Forrester van TGI Friday’s is ‘tijd’ een van de sleutel veranderingen in Casual Dining in het Verenigd Koninkrijk. ‘Mensen willen meer uit hun tijd halen’. Dat zegt ze in FoodService Europe & Middle East Magazine.

‘Gasten willen sneller te eten krijgen, maar willen niet inleveren op de beleving of kwaliteit, aldus Forrester. ‘We zijn continue bezig om de consument hierin bij te benen. Dat is een uitdaging. We moeten goed eten sneller serveren en het hele proces versnellen, zonder als fastfood gezien te worden. Mensen willen meer waarde voor hun tijd.’

Capaciteit
Een andere uitdaging die daarmee samenhangt is het maximaliseren van de restaurantcapaciteit. Een gemakkelijke manier om dat te doen is meer tafels en stoelen plaatsen. ‘Dat zou ik nooit doen’, zegt Forrester. ‘Dat is iets waarmee veel merken de mist in gaan. Het ziet er uit als een kantine en daarmee wordt de eetbelevenis naar beneden gehaald. Wij willen de belevenis sneller laten verlopen voor de gasten die al in het restaurant zijn. We willen het beter maken en de service en het eten iets sneller laten gaan.

Restaurantcultuur
Een goede restaurantketen wordt gekenmerkt door de cultuur die er heerst, zegt Karen Forrester van TGI Friday’s. ‘The culture is what makes it and the culture is what could ultimately break it.’ (de restaurantcultuur zorgt voor het succes, maar het kan uiteindelijk ook voor de ondergang zorgen).

De restaurantcultuur zorgt ervoor dat het concept moeilijk over te nemen is door anderen. Er moet volgens Forrester een ‘wow-gevoel’ afgegeven worden door de mensen in het restaurant.

Training
Het 'wow-gevoel' is niet eenvoudig te handhaven in een maatschappij waarin alles sneller moet en die ook nog eens de gevolgen van de crisis meedraagt. Forrester koos ervoor om met TGI Friday’s te gaan voor investering, midden in de crisisperiode. Alle werknemers werden opnieuw getraind. Dat moest mensen meer zelfvertrouwen geven. Het succes is zichtbaar. Volgens Forrester gaf 3 jaar geleden slechts drie van de tien gasten de keten een topscore van vijf punten. Eind 2010 was dat verdubbeld: zes van de tien gasten gaf de keten de hoogst haalbare score.

Delen

Log in om te reageren. Inloggen