'Gemak' onttrekt zich aan economische malaise

'Gemak' onttrekt zich aan economische malaise
Gepubliceerd op: 14 september 2010

Het segment ‘gemak’ lijkt zich dit jaar grotendeels te onttrekken aan de economische crisis. Dat gaat ten koste van horeca en catering. Dit blijkt uit de managementreader van het FSIN.  

Consumenten bezoeken vanwege de crisis eerder pompshops in plaats van wegrestaurants. Fastfood en casual dining profiteren van downtradende consumenten die wel buiten de deur willen eten, maar dat liever tegen een aantrekkelijke prijs doen.


Horeca en Supermarkt
Het segment horeca gaat hieronder lijden. Horeca is goed voor ongeveer de helft van de totale foodserviceomzet, maar krijgt een omzetval van ongeveer vijf procent. Ook catering lijkt vijf procent te gaan inleveren door de tegenvallende cijfers van bedrijfscatering (daling van zes procent).

De winnaar van 2009 is toch duidelijk de supermarkt. Foodservice bij retail doet het verreweg het best, met een groei van 2,5 procent, blijkt uit de Reader.

Trend Wheel
Het FSIN gebruikt nu al drie jaar het ‘trend wheel’, om aan te geven en te analyseren waar de groei- en krimpfactoren in foodservice liggen.

Voor dit jaar liggen de groeifactoren bij de maatschappelijke ontwikkelingen: meer eenpersoonshuishoudens, meer werkende vrouwen en zelfs meer files zorgen voor groei in foodservice. Tegelijkertijd trekken de economische ontwikkelingen aan de andere kant de omzet weer naar beneden.

Op die manier wordt de markt door vijf verschillende factoren beïnvloedt: ontwikkelingen in de samenleving, foodtrends, de verandering in concepten, economische ontwikkelingen en consumentenwaarden. ().

Al deze factoren bij elkaar opgeteld, komt Foodservice dit jaar uit op een omzetkrimp van 4,2 procent. De leden kunnen op de ledenomgeving het hele managementrapport downloaden voor meer details, cijfers, het trend-wheel en andere informatie.

Los van de economische situatie staan de seinen voor Foodservice nog steeds op groen. Het FSIN verwacht dat als de economie aantrekt, de omzet in Foodservice zonnige tijden tegemoet gaat.

Bron: Managementreader Recessie, juni 2010  

Delen

Log in om te reageren. Inloggen