Foodservice aanbiedingen halen potentiele gasten over de streep

Foodservice aanbiedingen halen potentiele gasten over de streep
Gepubliceerd op: 16 augustus 2011

‘Het gaat niet om de attenties waar ze voor betalen, maar voor de freebies waar ze niet voor betalen’, aldus het Amerikaanse onderzoeksbureau Technomic. Juist de gratis dingen beïnvloeden de keus van een gast voor een bepaald hotel boven een ander.

Dat blijkt uit nieuw onderzoek van het bureau. Gasten vinden kleine vleiende cadeautjes van een hotel, zoals ontbijt en zoals koffie op de kamer belangrijker dan andere attenties.
Veertig procent van zowel zakelijke als leisure gasten geeft aan dat foodservice aanbiedingen erg belangrijk zijn bij het maken van een keuze voor een hotel. Ze willen graag een hotel met een casual-dining restaurant, een bar of lounge en een uitgebreid menu voor room service.

Voor sommige hotels wordt foodservice vooral gedefinieerd door het extra ontbijt. Een gratis ontbijt wordt vaak gezien als een druk op de opbrengsten. Volgens Technomic’s EVP moet er echter juist gekeken worden naar de kant waarmee winst gemaakt kan worden. ‘Ontbijt is een aanbieding waar consumenten op letten wanneer ze naar hotelaanbiedingen kijken. Het creëert traffic en verrijkt de beleving voor de gast.’

Uit het onderzoek van Technomic blijkt verder nog dat zakelijke reizigers veel vaker dan leisure gasten kiezen voor roomcervice (24 procent vergeleken met 12 procent).

Ook ontdekte het bureau dat consumenten meer reizen. Er is een toename in zowel zakelijke reizen als leisure. Dit komt door nieuwe, jonge consumenten. Volgens Technomic moeten exploitanten dus aan de slag gaan met het specifiek aantrekken van deze groep consumenten. Met name het aanbieden van foodservice opties en extra’s die passen bij deze groep consumenten is belangrijk.

Een manier waarop dat al wel gebeurt is het uitbreiden van het menu van de bar of lobby. Als een lobby meer tapas eten op de kaart zetten, wordt de plek gepromoot als een ontspannen, sociale ontmoetingsplek.
 

Delen

Log in om te reageren. Inloggen