Eerste helft 2011 blijkt goed supermarktjaar

Eerste helft 2011 blijkt goed supermarktjaar
Gepubliceerd op: 8 september 2011

Supermarkten maakten een goede start in 2011. Ze zetten een omzetgroei van 2,5 procent neer. Die is vooral te danken aan een prijsstijging. Daarnaast is voor het eerst sinds 2008 de promotiedruk gedaald.

Dit meldt ABN AMRO in haar retailmonitor. De omzetgroei in de supermarkten werd met name gedreven door een prijsstijging van 1,8 procent. Volumestijging bleef beperkt tot 0,4 procent.
 

De voedselprijzen op de wereldmarkt zijn het afgelopen jaar flink gestegen. Hoewel de onderlinge concurrentie tussen supermarkten groot is, zijn de verhoogde inkoopprijzen wel gedeeltelijk doorberekend aan de klant. “In het afgelopen half jaar liep de prijsstijging in supermarkten op van 0,9 procent in januari naar 2,8 procent in juni’, aldus de ABN Amro. ‘Hoewel supermarkten hun prijzen wel hebben verhoogd, zullen ze voorzichtig blijven met prijsverhogingen in een tijd waarin consumenten minder koopkrachtig zijn’, voorspelt de bank.

Er lijkt ook een einde te zijn gekomen aan de alsmaar stijgende promotiedruk, meldt de monitor. Van 2008 tot 2010 is de behaalde omzet door artikelen in de aanbieding gestegen van 11,6 procent naar 16,5 procent. Naar verwachting blijft de druk nu stabiel. De prijskritische consument blijft in deze economisch roerige tijd nu eenmaal gevoelig voor aanbiedingen.

Delen

Log in om te reageren. Inloggen