Thuis uit eten gaan blijft hoofdtrend in Nederland

Thuis uit eten gaan blijft hoofdtrend in Nederland
Gepubliceerd op: 14 september 2011

Hoewel de bestedingen in ons land onder druk staan, kan voor het eerst sinds lange tijd het aandeel van voedings- en genotsmiddelen in de totale consumentenbestedingen weer stijgen. In 2010 lag dit aandeel op 20,2 procent van het vrij besteedbaar inkomen, en dat kan stijgen naar 20,3 procent. Die groei is te halen in het ‘thuis uit eten’ aandeel, zo blijkt uit de FSIN beleidsmonitor voor 2012. 

Het FSIN zet in haar beleidsmonitor voor leden een aantal vooruitzichten voor de komende jaren op een rijtje. Een van de belangrijkste vooruitzichten is dat Nederlanders het in huis extra gezellig gaan maken.

Luxe producten
Die markt is nu 11 procent en groeit in de komende jaren. Een kans dus voor luxe producten en thuisconsumptie. Tot nog toe lag deze thuismarkt grotendeels in handen van de supermarkt en de speciaalzaak, maar in de komende jaren zullen Foodservice-outlets zich vaker richten op die groeimarkt.

Gemak
Ook gebruiken consumenten in de toekomst meer gebruik van ‘gemaksproducten’ voor functionele thuisconsumptiemomenten. Vanwege de nasleep van de recessie komt er echter wel meer nadruk op lagere prijzen voor goede producten.

Hoewel de Nederlander tot nog toe altijd thuis ontbijt, zal het ontbijtmoment buiten de deur verder groeien. Niet alleen ‘on-the-go’, maar ook op kantoor of in een eettentje.

Beleidsmonitor
Deze lijst met conclusies en vooruitzichten voor de komende jaren is uiteraard flink langer en bevat alle belangrijke trends voor Nederland. De complete versie vindt u overzichtelijk gepresenteerd in de beleidsmonitor op pagina 27. De beleidsmonitor wordt eind deze maand bij onze leden bezorgd.
  

Delen

Log in om te reageren. Inloggen