11 internationale trends uit de Beleidsmonitor 2012

11 internationale trends uit de Beleidsmonitor 2012
Gepubliceerd op: 12 oktober 2011

Als de internationale trends een weerslag krijgen op de Nederlandse foodservicemarkt wordt het aanbod de komende jaren nog gezonder en duurzamer, scherper geprijsd en mobieler (meer on the go). Elf internationale trends op een rij.

  1. In alle grote markten wint gemak en laat de traditionele horeca een veer.
  2. Goed en betaalbaar eten in een informele sfeer, dat is de belangrijkste wens van consumenten als ze ‘uit eten’ gaan.
  3. Gezond wint in alle segmenten terrein. Fastservice restaurants als McDonald’s, Burger King, KFC en Pizza Hut maken het menu gezonder
  4. Zowel in Fastservice als Catering wordt het vermelden van voedingswaarde gemeengoed.
  5. Naast gezond blijft duurzaam sterk in opkomst: regionale producten en –gerechten, biologische ingrediënten, scharrelvlees, duurzame vis, fair trade.
  6. Bij consumenten neemt de behoefte aan informatie over herkomst, teeltwijze en behandeling van ingrediënten sterk toe.
  7. De vraag naar food on the go groeit. In Nederland eigenlijk nog in de kinderschoenen, in andere landen volwassen. Koploper: Amerika.
  8. Koffieconcepten blijven groeien in Europa. Drie grootste spelers: Starbucks, Costa Coffee en McCafe.
  9. In Duitsland blijken quick service en Systemgastronomie crisisbestendig. Fine dining en de traditionele Imbiss zitten in zwaar weer.
  10. Groeimarkten in de Verenigde Staten: ontbijten, gezonder lunchen, thuiskoken, concepten met zelfbediening, duurzame formules.
  11. De buitenshuismarkt in China groeit als kool. Liefst 17% in 2010. En de verwachting is dat die flinke stijging nog enkele jaren doorgaat.
Delen

Log in om te reageren. Inloggen