Beleidsmonitor: Sterke, heldere formules winnen

Beleidsmonitor: Sterke, heldere formules winnen
Gepubliceerd op: 12 oktober 2011

Hard franchise formules doen het prima en er is onvoldoende onderscheid tussen verkoopconcepten in foodservice; met name bij pompshops, cateraars en cafeataria’s. Twee conclusies uit de FSIN Beleidsmonitor 2012, die aangeven waar de kansen liggen in de buitenshuismarkt.

Door de recessie winnen retailwetten, zoals productiviteitsdenken en categorymanagement, aan belang in foodservice. Elementen die bij succesvolle concepten als McDonald’s, Ikea en La Place al langere tijd worden toegepast. Vooral in fastservice krijgt die aanpak steeds meer navolging en zie je dat individuele ondernemers zich aansluiten bij franchiseorganisaties of formulegerichte samenwerkingsverbanden.

Bij veel bedrijven staan de omzetten en rendementen onder druk, dus scherpere inkoop en lagere personeelslasten zijn van groot belang. Maar aan de andere kant is ook onderscheidend vermogen vereist, dat bijvoorbeeld bereikt kan worden met biologische producten en/of streekgerechten.

Ondernemers staan dus voor de uitdaging hun formule aan te scherpen en verrassender te maken. Leveranciers kunnen daar een rol inspelen, door samen met de markt formules te ontwikkelen, samenwerking aan te gaan of met nieuwe productconcepten in te spelen op die vraag. Ondertussen melden zich aan leverancierszijde steeds meer nieuwe partijen op de markt, zoals lokale boeren en kleine gespecialiseerde producenten. 

  

Delen

Log in om te reageren. Inloggen