Mondiale foodservice markt krijgt tik door consumentenvertrouwen

Mondiale foodservice markt krijgt tik door consumentenvertrouwen
Gepubliceerd op: 12 oktober 2011

Zoals het met het consumentenvertrouwen staat, zo staat het ook met de mondiale foodservice industrie. Toen het consumentenvertrouwen een tik kreeg in het tweede kwartaal van dit jaar, kreeg foodservice dat ook. Dat was het geval in de meeste landen van de wereld, behalve China.

Dat blijkt uit cijfers van de NPD Groep; een gerenommeerd marktonderzoeksbureau in de V.S. Volgens hun cijfers namen de bezoeken aan een foodservice shop af in Australië (-1%), Canada (-1%), Japan (-3%), en Spanje (-6%). In Duitsland, het Verenigd Koninkrijk en de V.S. bleef het verkeer hetzelfde. Over Nederland zijn helaas geen cijfers bekend.

China laat daarentegen een flinke groei in foodservice bezoeken zien van maar liefst vijftien procent. Ook Frankrijk (+1%) en Italië (+1%) kregen het voor elkaar een klein plusje neer te zetten.

Consumentenvertrouwen
‘Met zoveel onzekerheid over de mondiale en nationale economie, blijft het consumentenvertrouwen laag’, zegt Guy Fielding van de NPD Groep in het Verenigd Koninkrijk. ‘Het is dan ook moeilijk om echte verbetering in de bezoeken te voorspellen. Daar komt nog bij dat in het Verenigd Koninkrijk de recente rellen de cijfers negatief beïnvloeden omdat mensen bang zijn om naar het centrum te gaan vanwege alle onrust.’

Uitgaven
Hoewel het met de bezoeken niet best gesteld was in het tweede kwartaal, viel het met de uitgaven nog mee. Alleen in Japan en Spanje bleven die steken, maar in de rest van de landen gingen die iets omhoog, zo meldt NPD. Ook bleek dat bezoeken aan Quick Service Restaurants wel iets toe zijn genomen in elk land; zelfs in Japan dat nog aan het herstellen is van de aardbeving in maart.

‘Reflectie van de tijd’
Volgens de directeur van NPD, Bob O’Brien, is de foodservice industrie een echte indicator van hoe het met en land gaat. ‘De foodservice industrie is een indicator van hoe het met de consument gaat en hoe het er met een land en de economie voorstaat.’ Het tweede kwartaal van foodservice resultaten zijn dan ook een directe reflectie van de tijd.’

Delen

Log in om te reageren. Inloggen