QSR’s ondergaan razendsnelle strategieverandering

QSR's ondergaan razendsnelle strategieverandering
Gepubliceerd op: 16 november 2011

Met de economie in slecht weer, moeten Quick Service Restaurants hun strategie aanpassen. De belangrijkste doelgroep van deze restaurants (jonge mannen) worstelt steeds vaker met werkloosheid. Dat betekent dat er nieuwe doelgroepen aangeboord moeten worden.

McDonald’s was de eerste die de ommezwaai maakte. Nu zijn ook Wendy’s en Burger King ermee aan de slag gegaan: een breder publiek zoeken in hun advertenties om op die manier zoveel mogelijk mensen aan te spreken en de verkoopcijfers op te krikken. Dat schrijft CSNews op basis van een rapport van Advertising Age.
‘Met de huidige economische situatie proberen marketeers een groter net te gooien dan in het verleden’, zo zegt Eric Giandelone van researchinstituut Mintel in het rapport.

Hoewel elke leeftijdsgroep geraakt is door de recessie, is de werkloosheid onder jongeren extra groot. In mei 2011 bleek dat consumenten in de leeftijd van 18 tot 24 jaar veel minder restaurants bezoeken dan voorheen; er was sprake van een daling van maar liefst 21,2 procent.

‘Het is gewoon te gevaarlijk geworden om je focus op een kleine doelgroep te hebben’, zegt een executive president in het artikel.

Bij generatie X (de term voor mensen die nu jonge families hebben) is McDonald’s het meest populair geworden. De keten heeft dan ook zijn Happy Meals geüpdate en zichzelf op de kaart gezet als een ‘bestemming voor iedereen’. Daarnaast zijn er extra gezonde producten ingevoerd waardoor ook moeders sneller bij ‘de Mac’ langsgaan.

Hoewel de werkloosheid toeneemt, geven de jonge mannen het buitenshuis een snelle hap halen niet helemaal op. ‘Ze mogen dan de hoogste werkloosheid hebben, ze zijn nog steeds een groep die hun eigen zin wil doen’, zei Sara Monnette, directeur van consumentenresearch bij onderzoeksbureau Technomic. Deze generatie blijft naar Quick Service Restaurants gaan maar koopt dan goedkopere items, terwijl andere generaties gewoon minder vaak naar een restaurant gaan.

‘QSR’s zullen niet stoppen om zich richten op jonge consumenten, maar zullen nu ook meer moeite doen om andere doelgroepen te trekken’, concludeert het rapport.
  

Delen

Log in om te reageren. Inloggen