Groeimogelijkheden voor ontbijtmarkt

Groeimogelijkheden voor ontbijtmarkt
Gepubliceerd op: 14 december 2011

De ontbijtmarkt groeit al jaren gestaag. Zowel restaurants, retailers als leveranciers zien de stijgende lijn. Toch blijkt dat de markt nog niet verzadigd is en dat er nog veel mogelijkheden zijn binnen deze markt. Belangrijkste eis van de consument: gemak

Tegenwoordig koopt 46 procent van de consumenten een ontbijtje op een doordeweekse dag. Ter vergelijking: in 2009 was dit nog maar 33 procent. Dat blijkt uit cijfers van Technomic.

Gemak

‘Ontbijt is een heel dynamiek segment waar de consument op zoek is naar gezondere opties en gemak het allerbelangrijkste is’, zegt EVP van Technomic Darren Tristano. ‘Onze drukke levens en wekelijkse routines zorgen ervoor dat we snelle, gemakkelijke opties willen in de ochtend. Als er geen makkelijke opties zijn, nemen consumenten ontbijt van thuis mee of halen ze het ergens anders.’

Consumenten vinden gemak zo belangrijk, dat ze bereid zijn meer te betalen voor een ontbijt dat tijd bespaart en in hun dagelijkse routine past. 75 procent van de door Technomic ondervraagde consumenten zegt dat een makkelijke locatie cruciaal is voor het kopen van een ontbijt.

Houd rekening met koffie

Ook koffie is een niet te onderschatten onderdeel van het ontbijt. 33 procent van de consumenten die koffie drinkt bij het ontbijt zeggen dat ze loyaal zijn aan een bepaald koffiemerk of restaurant dat hun keuze aan koffie serveert. In 2009 lag dit getal veel lager; toen zei slechts een kwart van de consumenten hetzelfde.

Een andere top-trend in de ontbijtmarkt is ‘gezond’. Brood met veel granen spreekt de consument aan, net als havermout dat in de V.S. erg in opkomst is.
  

Delen

Log in om te reageren. Inloggen