FSIN Brunchcongres 2017(7 nieuwsitems)

In dit dossier vindt u onder andere samenvattingen van de sprekers tijdens het FSIN Brunchcongres: Oscar Farinetti, Frank Quix, Paul Bringmann en Jan-Willem Grievink. 


FoodShopper Monitor 2017(4 nieuwsitems)

In dit dossier vindt u alle berichten omtrent de FoodShopper Monitor 2017.


FSIN Food 500, 2016(8 nieuwsitems)

Het FoodService Instituut (FSIN) presenteert de FSIN Food 500 2016, de ranglijst van de 500 grootste foodverkopende organisaties van Nederland. Op omzet zijn alle formules en concerns gerangschikt waar Nederlanders eten, drinken en versnaperingen kopen. Van supermarkten tot restaurants, van ziekenhuizen tot de bakker op de hoek. Lees hier al het nieuws rondom de Food 500.


Fast Casual & Fast Fine(14 nieuwsitems)

De tien kernmerken van fast casual

De meeste experts zijn het er over eens dat één belangrijk herkenbaar punt van fast casual restaurants het prijspunt is. In Amerika varieert de gemiddelde ‘fast casual’-bon van $9-$13 per keer. Bij fastfood ligt dat rond de $5. Onderzoeksbureau Technomic hanteert tien eigenschappen die uniek én aantrekkelijk zijn aan fast casual:

 

  1. Vers
    De perceptie is dat ingrediënten van hogere kwaliteit zijn dan in traditionele fastfood-outlets en van restaurantkwaliteit. Het wordt ook wel ‘volwassen fastfood’ genoemd
  2. Eerst betalen
    De gast betaalt aan een balie waar hij ook bestelt. Sommige ketens hebben nog wel obers rondlopen die de bestelling vervolgens bij de gast brengen als het klaar is
  3. Aantrekkelijk voor volwassenen
    Gasten zijn meestal volwassenen met een gemiddeld tot bovengemiddeld inkomen
  4. Voortreffelijke ingrediënten
    Bestellingen worden vers bereid, vaak in het zicht van de gasten. Ingrediënten worden vaak zelf gemaakt of komen van lokale ambachtslui.
  5. Snelle service
    Het eten is gemiddeld tien minuten na bestelling gereed
  6. Geweldig decor
    Het decor reflecteert dat van de mooie restaurants: grote open haarden, zachte stoelen, veel kunst en bijzondere verlichting. Dit high-end design en de gratis Wi-Fi in sommige locaties helpt fast casual restaurants om zich te positioneren als een ‘derde plek’ (een Amerikaanse term voor de plek direct na thuis en werk).
  7. Vriendelijk personeel
    Er is veel interactie tussen de gasten en het personeel dat de bestelling opneemt of het eten bereid. Soms komt een ober aan het einde van een maaltijd alle spullen afruimen; iets dat doet denken aan een typisch restaurant.
  8. Flexibel menu
    Menu-items worden gemaakt op bestelling en kunnen per gast customized worden. Vaak pak je zelf je frisdrank. De aanwezigheid van alcohol is niet ongewoon.
  9. Vol zicht op de bereiding
    Zowel de ingrediënten als de bereiding van het eten zijn te zien door de gasten. Keukens lijken een ware tentoonstelling van eten. Het hoort allemaal bij het restaurant-design.
  10. Eerlijke prijs
    De gemiddelde fast casual-bon ligt boven de $8.50. Dit is iets hoger dan in een gemiddeld fastfoodrestaurant, maar wel lager dan bij full-service restaurants.

Zomercongres 2015(6 nieuwsitems)

Het thema van het FSIN Zomercongres was: Food koerst op kansen! Boeiende, jonge sprekers namen ons mee in hun ongekunstelde visie op de ontwikkelingen en kansen in de foodservicemarkt. We lanceerden op het congres ook onze FSIN Food 500; onze ranglijst waaruit blijkt waar Nederland zijn eten en drinken koopt. Lees hier al het nieuws dat los kwam rond het FSIN Zomercongres

 


Blurring(12 nieuwsitems)

In Nederland zijn de afzetmogelijkheden traditioneel ingedeeld in kanalen, ieder met een eigen verdienmodel. De huidige consument trekt zich niets aan van deze indeling. We zien de grenzen tussen foodkanalen dan ook steeds meer verdwijnen. Supermarkten verkopen producten voor consumptie ‘on the go’. Verswinkels hebben steeds vaker een eet-/koffiehoek. Combinaties van foodservice en foodretail vinden we tegenwoordig overal: op stations bij AH-to-go, tankstations, bakkerijen, visspeciaalzaken en slagerijen. Maar blurring gaat verder, zelfs de scheidslijn tussen non-food en foodservice begint te vervagen.

Dit noemen we 'blurring': het vervagen van grenzen die ooit door ambacht, verdienmodellen en wetgeving zijn ontstaan.

Je leest alles over Blurring in dit nieuwsdossier.
LET OP: We hebben ook een FSIN-themadossier geschreven over blurring. Lees dat hier.


Trends in 2015(5 nieuwsitems)

Wat gaat er in 2015 gebeuren? Hoe zorgen we er voor dat we dit jaar dicht bij onze gasten komen te staan? Alle trends voor 2015 op een rijtje. Zowel trends voor Nederland, als internationaal.


Beleidsmonitor 2014(7 nieuwsitems)

De Beleidsmonitor 2014 nieuwe stijl bevat de nieuwste cijfers, analyses en inzichten over de markt. Alle schakels in de foodbranche komen aan bod. Via de boer, de producent en de grossier voeren we u langs de verkoopkanalen naar de consument. Hier vindt u alle nieuwsberichten over de Beleidsmonitor nieuwe stijl. 


FSIN Food 500, 2013 (5 nieuwsitems)

Het FoodService Instituut (FSIN) presenteert de FSIN Food 500, de ranglijst van de 500 grootste foodverkopende organisaties van Nederland. Een dergelijke lijst is nooit eerder gepubliceerd. Op omzet zijn alle formules en concerns gerangschikt waar Nederlanders eten, drinken en versnaperingen kopen. Van supermarkten tot restaurants, van ziekenhuizen tot de bakker op de hoek. Lees hier al het nieuws rondom de Food 500.