FoodShopper Monitor 2017

In dit dossier vindt u alle berichten omtrent de FoodShopper Monitor 2017.

Delen

In FoodShopper Monitor 2017

Millennials stuwen restaurantbezoeken

9 januari 2017
Millennials stuwen restaurantbezoeken

Buitenshuis eten en drinken is een groeimarkt (+4,5% in 2016). Van alle generaties zijn het de Millennials (18-36) die het vaakst in restaurants komen. 29% van hen eet minstens één keer per week buiten de deur. Maar diezelfde jongeren zoeken wel goedkopere oplossingen. Zij besteden per keer € 19,42. Ter vergelijking: generatie X (37-50) €32,99, Babyboomers (51-70) €30,66 en de Stille Generatie (boven 71) €29,29.

Consumptieplekken in beweging

16 december 2016
Consumptieplekken in beweging

De consument kan op drie plekken consumeren: thuis, op locatie of onderweg. Deze drie kanalen zijn sterk in beweging en vloeien steeds meer in elkaar over. We vatten de hoofdconclusies over de consument in deze kanalen hieronder samen.

Consequenties van groei aantal eetmomenten

15 december 2016
Consequenties van groei aantal eetmomenten

Nederland eet vaker. Niet perse méér, maar wel verdeeld over meerdere eetmomenten. Daarmee gaan automatisch de totale bestedingen aan eten en drinken omhoog. Jonge generaties en vrouwen springen eruit en snacken het vaakst – en dit zijn absoluut niet alleen ongezonde snacks. We geven de hoofdlijnen per traditioneel eetmoment.

Food is de crisis voorbij

15 december 2016
Food is de crisis voorbij

De FSIN FoodShopper Monitor ligt bij alle leden op de mat. We duiken daar diep in het consumptiegedrag van de Nederlander, en daar binnen weer de verschillende generaties. De consument is duidelijk op zoek naar waarde. Eén overall conclusie is duidelijk te stellen: de markt is de krimpende foodbestedingen voorbij.