Factsheet Burgerbars

Een update van ons verkennende onderzoek uit 2014. Hoe groot is de burgermarkt in Nederland? Welke kleine formules zijn het meest succesvol? 

In 2014 voerde het FoodService Instituut Nederland (FSIN) een verkennend onderzoek uit naar een nieuw fenomeen in de Nederlandse foodserviceindustrie: de opkomst van burgerbars cq burgerrestaurants. Hoewel in de schaduw van Amerikaanse burgerspecialisten als McDonald’s en Burger King altijd al enkele burgerrestaurants hebben geopereerd, zoals World Burger in Best anno 1991, is de moderne burgerbar voor ons land een noviteit in de reguliere horeca.

Na een aarzelende start in de periode 2004-2009, groeit de markt van gourmetburgers in ons land met name na 2009 - en in het bijzonder sinds 2012 - stormachtig. Elke grote stad kent inmiddels één of meer gespecialiseerde burgerbars. Daarom komen we nu met een update van het verkennende onderzoek van twee jaar geleden. In dit onderzoek hebben we ook de groeiende submarkt van burgerbezorging meegenomen. Daarnaast wordt aandacht besteed aan het groeiend aanbod van gourmetburgers in de reguliere Horeca en Foodservice.

Delen