Albron: 'Bijdragen aan de identiteit van de opdrachtgever'

Om zich nog meer te onderscheiden, sloeg Albron twee jaar geleden een nieuwe weg in, als ‘identiteitsversterker van opdrachtgevers’. Verder werkt de bedrijfscateraar aan een loyaliteits- en betaalapp. ‘Met de data die dat oplevert, kunnen we onze service in de toekomst personaliseren.’

11 september 2018 - Corno Stam ontvangt ons in The Green House, het circulaire horecapaviljoen in hartje Utrecht, waarvan Albron medio april de deuren opende. Vol trots vertelt hij over het tweedehands designmeubilair, over de vloerbedekking op de eerste verdieping - gemaakt van oude vissersnetten en over het GFT-afval dat gasten kunnen meekrijgen in de vorm van compost. The Green House past in de expansie van het segment Horeca & Hospitality. Het is een van de (groeiende) omzetpijlers binnen Albron, naast Zorg en Bedrijfsleven & Overheid waarover Stam de scepter zwaait. De stap ‘van bedrijfskantine naar horeca’ werd een kleine tien jaar geleden ingezet, onder meer toen Albron - eind 2016 toegetreden tot Facilicom Group - de horecafaciliteiten van Center Parcs voor zijn rekening nam. Andere eigen exploitaties zijn Keukenhof, de stationsrestauratie op Eindhoven CS en twee in Batavia Stad. Ook in The Green House moet Albron ‘de eigen broek ophouden’.

 

Waarde toevoegen

Stam benadrukt dat in dit clubhuis van circulariteit alles samenkomt. Ook binnen Bedrijfsleven & Overheid krijgt Albron steeds vaker de vraag het bedrijfsrestaurant circulair in te vullen. De stappen die Albron zet, sluiten naadloos aan bij de missie van het bedrijf als ‘identiteitsversterkers’, verwoord in de pay off ‘Kom verder’. ‘Met dit clubhuis laten we als Albron zien hoe we dat invullen. We sluiten hiermee aan bij de ambitie van de gemeente Utrecht op het gebied van circulariteit en versterken het duurzame karakter van Rijkskantoor De Knoop (The Green House is onderdeel van een samenwerkingsverband in het kader van de renovatie van de naastgelegen voormalige Knoopkazerne).

''The Green House is een ontdekkingstocht, een living lab waarvan we de successen ook elders kunnen toepassen.''

Ons doel is op duurzame wijze waardevolle momenten creëren, met positief perspectief voor alle betrokkenen. The Green House is een ontdekkingstocht, een living lab waarvan we de successen ook elders kunnen toepassen. We zien om ons heen groot enthousiasme om daarvan deelgenoot te worden.’ Stam benadrukt dat dit niet wil zeggen dat Albron alleen maar circulaire restaurants zal gaan exploiteren. ‘We willen waarde toevoegen aan datgene waar een opdrachtgever voor staat. Dat is in elke situatie weer anders. Lekker, gezond en duurzaam zit vanuit onze historie wel in ons DNA. We treden daar nu meer mee naar buiten.’

1 / 13

Opbrengst

Albrons missie past in de trend waarbij catering opschuift richting horeca en hospitality. Catering is een verzadigde markt, stelt Stam. Opdrachtgevers zijn minder bereid eten en drinken te subsidiëren, terwijl medewerkers minder vaak in het bedrijfsrestaurant lunchen en/of op zoek zijn naar andere producten (ook binnen het aanbod van de cateraar). Medewerkers maken de afweging: eet ik hier iets of onderweg bij het tankstation. Ook vanuit retail groeit de concurrentie. Anderzijds neemt bij bedrijven de aandacht voor vitaliteit toe en daarmee de vraag in hoeverre voeding kan bijdragen aan de gezondheid van medewerkers. Stam, al 25 jaar in het vak, zag catering bij opdrachtgevers opschuiven van HR naar inkoop en nu - voorzichtig - weer terug. ‘Is een bedrijfsrestaurant een kostenpost of een investering? Ik zou willen dat bedrijfscatering meer werd gezien als opbrengst, als bijdrage aan het welzijn van medewerkers, ook om ze als werkgever aan te trekken. Zeker jonge mensen hechten sterk aan food en lifestyle. Met lekker, gezond en duurzaam eten en drinken kun je echt het verschil maken. Aan ons de verplichting om dat tegen minimale kosten te realiseren. Al kijken inkopers niet alleen naar kosten’, benadrukt hij.

 

Bezoek The Geen House!

 

FSIN Food500

Dit interview is een onderdeel van de FSIN Food500. Benieuwd naar de rest? Klik dan hier!

Fotocredits: Eljee Bergwerff

Kan je iemand helpen met dit artikel? Deel het!