09 okt

Schrijf je nu in voor de Quo Vadis-sessie najaar 2017

"De impact van veranderingen" 

De foodsector en de consument zijn volop in beweging en aan het veranderen. Tijdens de Quo Vadis-sessies in november 2017 gaan we hier verder op in. Wat is de impact van deze veranderingen? We maken hierbij duidelijk een brug naar de praktijk door directies van verschillende foodbedrijven (en bestuursleden van het FSIN) hun verhaal te laten vertellen: wat is de impact van deze veranderingen op de verschillende ketenschakels?

06 okt

FSIN Food500 2017 - Samenvatting

Het gaat goed met de foodsector. De consument heeft duidelijk zijn hand van de knip gehaald nu hij meer vertrouwen heeft in de economie. Gedreven door de behoefte aan tijdwinst en beleving, eet hij vaker buiten de deur of koopt hij gemaksproducten voor thuis of onderweg. Dat is één van de conclusies uit de FSIN Food500 2017, de jaarlijkse ranking waarin het FoodService Instituut Nederland (FSIN) voor de vierde opeenvolgende keer de vijfhonderd grootste verkopers van voedings- en genotmiddelen op een rij zet.

05 okt

FSIN Food500 2017 - Trots La Place groeit met lol en verbeten passie

Na een roerige periode groeit La Place nu tegen de klippen op. In vijftien maanden tijd is het bedrijf verdubbeld in aantal vestigingen. Een gesprek met CEO Bart van den Nieuwenhof over de strategie van het bedrijf, het managen van de groei en het behoud van de heersende cultuur.

05 okt

FSIN Food500 2017 - Top 10 Bezorgformules

De thuisbezorgmarkt voor maaltijden groeit hard. Partijen als Foodora en Deliveroo slagen erin klanten te werven onder niet-traditionele maaltijdbezorgers. Marktleider Thuisbezorgd.nl gaat nog steeds aan kop.

05 okt

FSIN Food500 2017 - Middle of the road krijgt klappen

De foodwereld is in beroering. Dat is op zich geen nieuws. Wel nieuw is de veelheid aan krachten die de markt onder druk zet. We zagen het al in de non-foodretail, denk aan het echec van V&D. Consumenten keren zich af van het grijze midden, ook in food waar 70% tot de categorie ‘allemansvriendjes’ behoort. De foodsector moet daarop voorsorteren.

05 okt

FSIN Food500 2017 - Gemak en beleving belangrijke drivers

Het gaat goed met de foodsector. De consument heeft duidelijk zijn hand van de knip gehaald nu hij meer vertrouwen heeft in de economie. Gedreven door de behoefte aan tijdwinst en beleving, eet hij vaker buiten de deur of koopt hij gemaksproducten voor thuis of onderweg. Dat is één van de conclusies uit de FSIN Food500 2017, de jaarlijkse ranking waarin het FoodService Instituut Nederland (FSIN) voor de vierde opeenvolgende keer de vijfhonderd grootste verkopers van voedings- en genotmiddelen op een rij zet. 

De Top 500 van formules en merkconcepten zijn in 2016 samen goed voor een foodomzet van ruim €45,6 miljard. Dat is bijna 80% van alle euro’s die consumenten in Nederland uitgeven aan voedings- en genotmiddelen.

05 okt

FSIN Food500 - Op weg (terug) naar mentaal marktleiderschap

De grootste zijn, betekent niet dat je ook mentaal de markt beheerst. In de praktijk lijkt het eerder andersom. Consumenten steken immers vaak de loftrompet over kleine, lokale leveranciers. Oer-Hollands merk Jacobs Douwe Egberts kende glorietijden als onbetwiste mentale marktleider, maar er waren ook tijden waarin het bedrijf dit niet waar wist te maken. Frans Saelman, general manager van JDE Professional, vertelt over de reis van zijn bedrijf en de toekomstvisie - waarin richting geven aan de markt een belangrijke pijler is.

05 okt

FSIN Food500 2017 - Top 10 koffieconcepten

Koffie als kernproduct, als basis van een concept, voor thuis en buiten de deur. Maken we daarop een selectie (tankstations uitgezonderd), dan komen we op een ranking die verschillende FSIN-kanalen en segmenten doorkruist.

05 okt

FSIN Food500 2017- Nieuwe Foodconcepten

Overdekte hallen en markten vol freshfoodbeleving. Een relatief nieuw fenomeen voor Nederland. In het katern nieuwe food concepten gaan we in op de bezoekersbeleving. Daarnaast worden vier nieuwe foodconcepten in de schijnwerpers gezet. In deze editie komen Zing-Kyn Cheung van Foodhallen, Marcus van der Valk van Valk versmarkt, Pieter Rozendaal van Dekamarkt World of Food en Tseard Ettema en Frank Hulscher van Fooddock aan het woord.

13 sep

Unieke masterclass: leren van Eataly World

“Fico Eataly World opent haar deuren”

Het FSIN organiseert een aantal 2-daagse masterclasses naar Bologna waar de grootste Eataly ter wereld eind november haar deuren opent. De studiereis naar Bologna op 23 en 24 november vol, mocht u geïnteresseerd zijn in deze studiereis kunt u onderstaand formulier invullen.