22 nov

Belang koffie Out of Home groeit

De individualisering en premiumisering van koffie zetten nog steeds door en dit resulteerde de afgelopen jaren in een gestage stijging van de gemiddelde prijs per kopje koffie Out of Home. Koffie is daarmee naar schatting goed voor ruim een kwart van de foodserviceomzet, becijferde het FoodService Instituut Nederland na nieuw bronnenonderzoek en berekeningen in het onlangs verschenen dossier Koffie Out of Home.

16 nov

Meld je nu aan voor het FSIN Brunchcongres op 9 januari 2018

Op 9 januari is het zover! Dan vindt het altijd goed bezochte FSIN Horecava Brunchcongres plaats, waar we gezamenlijk het nieuwe foodjaar inluiden. Dat doen we ook in 2018 weer met een heel bijzonder programma. Het thema van het congres is dit jaar 'Eat I.T! - Derde hersenhelft bepaalt toekomst foodbranche'. Aan het woord komen sprekers die vol inzetten op technologische vernieuwing, maar die ook nieuw licht werpen op internationale ontwikkelingen die onze maatschappij en dus ook de foodsector zullen ‘resetten’.

25 okt

Grote stijging fooddeliveryomzet in 2017

De markt voor fooddelivery groeit als kool en gaat dit jaar naar verwachting door de omzetgrens van €2,5 miljard. Iets meer dan de helft daarvan (€1,3 miljard) is afkomstig van foodserviceconcepten, zoals Thuisbezorgd.nl en Domino’s. Ongeveer €1,2 miljard is afkomstig van Cold Food & Beverage Delivery, zoals supermarkten, diepvriesbezorging en versboxen. Dit becijferde het FoodService Instituut Nederland (FSIN) in zijn recente marktupdate.

23 okt

De echte specialist doet het ‘lekker anders’

Bijzondere, lekkere en verse foodproducten zijn belangrijker aan het worden in het dagelijkse leven van de consument. De ‘betere speciaalzaak’ profiteert daarvan. Na jaren van omzetdaling realiseert ongeveer een kwart van de versspeciaalzaken dit jaar naar verwachting weer groei. Ook het toegenomen consumentenvertrouwen speelt hierin een rol, al zien we dat succesvolle versspecialisten het vooral ‘Lekker anders’ doen. Onder die titel heeft het FSIN speciaal voor zijn leden een dossier over de speciaalzaak op weg naar 2025 uitgebracht.

09 okt

Schrijf je nu in voor de Quo Vadis-sessie najaar 2017

"De impact van veranderingen" 

De foodsector en de consument zijn volop in beweging en aan het veranderen. Tijdens de Quo Vadis-sessies in november 2017 gaan we hier verder op in. Wat is de impact van deze veranderingen? We maken hierbij duidelijk een brug naar de praktijk door directies van verschillende foodbedrijven (en bestuursleden van het FSIN) hun verhaal te laten vertellen: wat is de impact van deze veranderingen op de verschillende ketenschakels?

06 okt

FSIN Food500 2017 - Samenvatting

Het gaat goed met de foodsector. De consument heeft duidelijk zijn hand van de knip gehaald nu hij meer vertrouwen heeft in de economie. Gedreven door de behoefte aan tijdwinst en beleving, eet hij vaker buiten de deur of koopt hij gemaksproducten voor thuis of onderweg. Dat is één van de conclusies uit de FSIN Food500 2017, de jaarlijkse ranking waarin het FoodService Instituut Nederland (FSIN) voor de vierde opeenvolgende keer de vijfhonderd grootste verkopers van voedings- en genotmiddelen op een rij zet.

05 okt

FSIN Food500 2017 - Trots La Place groeit met lol en verbeten passie

Na een roerige periode groeit La Place nu tegen de klippen op. In vijftien maanden tijd is het bedrijf verdubbeld in aantal vestigingen. Een gesprek met CEO Bart van den Nieuwenhof over de strategie van het bedrijf, het managen van de groei en het behoud van de heersende cultuur.

05 okt

FSIN Food500 2017 - Top 10 Bezorgformules

De thuisbezorgmarkt voor maaltijden groeit hard. Partijen als Foodora en Deliveroo slagen erin klanten te werven onder niet-traditionele maaltijdbezorgers. Marktleider Thuisbezorgd.nl gaat nog steeds aan kop.

05 okt

FSIN Food500 2017 - Middle of the road krijgt klappen

De foodwereld is in beroering. Dat is op zich geen nieuws. Wel nieuw is de veelheid aan krachten die de markt onder druk zet. We zagen het al in de non-foodretail, denk aan het echec van V&D. Consumenten keren zich af van het grijze midden, ook in food waar 70% tot de categorie ‘allemansvriendjes’ behoort. De foodsector moet daarop voorsorteren.

05 okt

FSIN Food500 2017 - Gemak en beleving belangrijke drivers

Het gaat goed met de foodsector. De consument heeft duidelijk zijn hand van de knip gehaald nu hij meer vertrouwen heeft in de economie. Gedreven door de behoefte aan tijdwinst en beleving, eet hij vaker buiten de deur of koopt hij gemaksproducten voor thuis of onderweg. Dat is één van de conclusies uit de FSIN Food500 2017, de jaarlijkse ranking waarin het FoodService Instituut Nederland (FSIN) voor de vierde opeenvolgende keer de vijfhonderd grootste verkopers van voedings- en genotmiddelen op een rij zet. 

De Top 500 van formules en merkconcepten zijn in 2016 samen goed voor een foodomzet van ruim €45,6 miljard. Dat is bijna 80% van alle euro’s die consumenten in Nederland uitgeven aan voedings- en genotmiddelen.