Wij gebruiken cookies op de website. Analytische cookies laten ons geanonimiseerd zien hoe men de website gebruikt. Met die inzichten monitoren en verbeteren we fsin.nl. Lees meer

Ik ga niet akoord

The Seafood Bar ontvangt FSIN Excellence Award

De eerste FSIN Excellence Award, categorie foodservice, is gewonnen door The Seafood Bar, het visrestaurantconcept met vestigingen in Amsterdam en Utrecht. De prijs is vandaag uitgereikt aan oprichter Fons de Visscher tijdens het zomercongres van het FoodService Instituut Nederland in theater ’t Spant in Bussum.

25 juni 2019 - De Excellence Award is een juryprijs van het FSIN die voortaan jaarlijks wordt uitgereikt. Over The Seafood Bar schrijft de jury *): “The Seafood Bar heeft een uniek concept met een zeer eigentijdse inrichting die aanstekelijk werkt op de consument. Bovendien heeft het bedrijf vis in al zijn verscheidenheid populairder gemaakt in de foodservice. Het restaurant is geschikt voor de snelle luncher, maar evenzo voor mensen die lekker en gezellig willen genieten. The Seafood Bar is een all-day-dining concept met mooie story-telling in woord en beeld rondom vis. The Seafoodbar verzorgt ook traiteursdiensten en events, verkoopt voor thuis en is een heel breed en compleet concept rondom wilde vis die zoveel mogelijk duurzaam en lijngevangen is.”

Je moet akkoord gaan met de cookies om YouTube video's af te kunnen spelen.


Visspeciaalfamilie

De bakermat van The Seafood Bar ligt in Uden. In het Brabantse stadje begon de tot bakker opgeleide vader van de broers Gert, Fons en Victor in 1967 een frietkiosk. Nadien had hij zaken in Gemert, Helmond en een nieuwe locatie in Uden. Moeder De Visscher opende bij de zaak in Uden in 1973 een kleine viswinkel. Die werd nadien overgenomen door de oudste broer Gert. Nadat Gert de Visscher eerst de markt veroverde met lekkerbekjes zonder graat, kibbeling, eigengemaakte vissoep en paella, bouwde hij in de periode 1989-2000 De Visscher Seafood uit tot een landelijk bekend merk. Het geblurde franchiseconcept verkocht visspecialiteiten voor dadelijke consumptie en voor thuis. De Visscher Seafood had op het hoogtepunt 29 vestigingen. Twee dochters van Gert hebben viswinkels in Brabant, waar broer Victor ook twee viswinkels exploiteert.

Fons runde 27 jaar een viswinkel in Helmond. Samen met zijn broers stond hij aan de basis van meer vernieuwende producten. Jarenlang had De Visscher succes met zelf ontwikkelde verse vispizza’s, totdat supermarkten die uiteindelijk gingen aanbieden voor lage prijzen. “Hetzelfde gold voor sushi en mosselen,” zegt Fons de Visscher. “Nadat ik het in Parijs had gezien, verkocht ik al sushi. Ook had ik lang succes met verpakte mosselen. Op een zaterdag verkocht ik in het seizoen 400 kilo. Voor beide producten nam de belangstelling af toen supermarkten ze gingen verkopen.”


Vis als passie

Fons’ passie voor vis is ongekend. “Waar ik ook ben of naartoe ga, ik bezoek visrestaurants en viswinkels. Overal waar ik kom sleep ik mijn vrouw er mee naartoe.” In 2011 verkoopt Fons zijn viswinkel in Helmond. “Een tijdje had ik er een tweede winkel bij in Sittard. Die deed ik al van de hand nadat ik besefte dat het lastig is twee visspeciaalzaken te combineren. Viswinkels in een keten met meer vestigingen, dat zie je ook in andere landen maar betrekkelijk weinig. Bovendien zag ik om mij heen in Helmond dat de hele retail het moeilijk kreeg. Er vielen gaten in de winkelcentra en ook op de warenmarkten.” De viswinkel in Helmond verkoopt Fons binnen een week aan een Spakenburgse vishandelaar. Fons en zijn vrouw verhuizen daarop naar Amsterdam. Daar oriënteert De Visscher zich op de lokale markt. “Ik fietste eindeloos rond om te kijken wat er in Amsterdam mogelijk zou zijn.” Fons de Visscher overweegt lang om een klein frituurbedrijf te beginnen met fish & chips als kernproduct. Uiteindelijk valt de keuze op een pand met een horecabestemming aan de Van Baerlestraat in Amsterdam. Hier wil Fons een intiem visrestaurant annex traiteurswinkel beginnen, waar hij als gevorderde vijftiger op ontspannen wijze gasten kan ontvangen in een aangenaam werktempo zonder veel druk. In 2012 is de eerste vestiging van The Seafood Bar een feit. Het loopt meteen storm. De Visscher beperkt zich tot het restaurant. De traiteursfunctie laat men vlot achterwege.


Visinspiratie

The Seafood Bar kenmerkt zich door een mediterrane atmosfeer met veel witte elementen, lichte houtkleuren en rank en licht meubilair. Blikvanger is de vitrine vol ijsschaafsel met een smakelijke presentatie van verse vis. De formule is zo succesvol dat er snel wordt uitgebreid. Aan het Spui, de Ferdinand Bolstraat, de Leidsestraat (The Seafood Shop) en het Stationsplein in Utrecht openen nieuwe vestigingen. Fons’ zoon Pepijn (studeerde economie) en dochters Fleur (kunstmatige intelligentie) en Eline (ballet) zijn inmiddels ook actief binnen het bedrijf.

Gevraagd naar de inspiratie voor The Seafood Bar zegt Fons de Visscher: “Ik heb me sterk laten beïnvloeden door La Place en bedrijven die ik in Frankrijk zag. Maar daarnaast door slagerijen en supermarkten.” Ook de beroemde Oyster Bar (anno 1913) op Grand Central Station in New York wordt genoemd als inspiratiebron. Fons: “Toch denk ik primair vanuit de retail. Restaurantkoks redeneren traditioneel vanuit de keuken. Wij stellen net als de retail de verwachtingen van de gast voorop. Als die gefrituurde tong wil, dan krijgt hij dat. Voor veel koks was dat in het begin wel even wennen.” In samenwerking met SVO ontwikkelde The Seafood Bar een eigen opleiding voor medewerkers. “In korte tijd ontwikkelden we een eigen proces om de hele operatie goed in de vingers te krijgen. Tot de afvalstromen toe,” zegt Fons.

Sturen op data

The Seafood Bar heeft nu wekelijks tien- tot vijftienduizend gasten tijdens lunch en diner. De jaaromzet ligt op 19 miljoen euro. Om de vinger aan de pols te houden, stuurt het bedrijf in hoge mate op digitale data. “We houden heel nauwgezet de recensies en reacties in de gaten,” vertelt Pepijn de Visscher. “Circa 500 per maand krijgen we er, onder meer via Tripadvisor en Yelp. Ons eerste restaurant aan de Van Baerlestraat kreeg 6000 recensies de afgelopen jaren. Onze afdeling reservering verwerkt de reacties in rapporten die vervolgens worden rondgestuurd. Krijgen we een gegronde klacht, dan proberen we persoonlijk met de klager in contact te komen.” Nauwgezet brengt The Seafood Bar zijn key performance indicators (KPI’s) maandelijks in kaart. “We hebben ons verdienmodel goed in de vingers,” zegt Fons. “Maar dat was al zo toen ik mijn viswinkel in Helmond had.” In een eerdere publicatie maakte de familie De Visscher al kenbaar: “De inkoop mag maximaal 37 procent zijn en de koeling moet aan het einde van de avond nagenoeg leeg zijn.”


Seafood Bar Londen

Het ligt wat de familie betreft niet voor de hand dat The Seafood Bar een franchiseconcept wordt. “Ik geloof niet in franchising,” zegt Pepijn. “Dat werkt volgens mij alleen bij concepten die door een lange fase van doorontwikkeling zijn gegaan en eenvoudig menu hebben, zoals McDonald’s en Subway. De gedachte aan franchising alleen al vind ik erg stressvol. Wij behouden liever zelf rechtstreeks de controle over onze kwaliteit.” De opening van de vestiging in Utrecht was een goede les, zeggen Fons en Pepijn. Doordat het uitbreidingsgebied waarin The Seafood Bar zich vestigde nog niet af was, duurde het een jaar om dit nieuwe restaurant winstgevend te krijgen.

Toch blijft The Seafood Bar door-innoveren. Fons en Pepijn de Visscher: “We hebben nagedacht over delivery en een ontbijtconcept. Beide lijken ons lastig te realiseren, maar het denken houdt niet op.” Aangejaagd door eerdere successen, blijft de familie brainstormen over productinnovaties. “Toen wij startten, kon je in Amsterdam maar op drie plekken oesters kopen. Drie jaar geleden zijn we begonnen met oesters voor een euro en gin-tonic feestjes met oesters. De oester is hierdoor zeker hipper geworden, ja. Ook kreeft en kingkrab maakten we toegankelijk voor nieuwe doelgroepen.”

Oesters raakten zelfs zo in trek, dat hieruit het nieuwe concept The Seafood Bar Cruise ontstond. De hele zomer vaart twee maal per maand een boot uit op het IJ met aan boord oesters en gin als basisproducten. Wat verdere expansie betreft, beseft de familie dat eventuele nieuwe locaties vooral gezocht moeten worden in grotere, progressieve steden. De familie De Visscher kijkt hierbij ook over de grens. Pepijn: “The Seafood Bar in Londen, dat lijkt me geweldig. Het is een droom om een vestiging te openen in de Champions League van de restaurantwereld.”

www.theseafoodbar.com


*) Jury FSIN Excellence Award 2019

De jury voor de editie 2019 bestond uit de volgende executives uit zowel foodretail als foodservice:

Walter Seib, CEO van HMS Host

Ronald Huiskamp, CEO H-Hospitality

Philippe Vorst, CEO New York Pizza

Paul Bringmann, founder La Place en voorzitter FSIN

Liza Hofland, Directeur Lamb Weston

Erwin Binneveld, CEO Spar University

Gerard Koning, CCO Coop supermarkten

Els van Olphen, CEO Henry

Jan-Willem Grievink, CEO FoodService Instituut Nederland

Kan je iemand helpen met dit artikel? Deel het!