Wij gebruiken cookies op de website. Analytische cookies laten ons geanonimiseerd zien hoe men de website gebruikt. Met die inzichten monitoren en verbeteren we fsin.nl. Lees meer

Ik ga niet akoord

Jumbo Foodmarkt wint FSIN Excellence Award

De eerste FSIN Excellence Award, categorie foodretail, is gewonnen door Jumbo Foodmarkt. Het nieuwe supermarktconcept werd in 2013 bedacht door Jumbo Supermarkten van de familie Van Eerd. De prijs is vandaag uitgereikt aan CCO Colette Cloosterman - van Eerd en Ralph Bertrand (executive director Formule & Format) tijdens het Food500 congres van het FoodService Instituut Nederland in theater ’t Spant in Bussum.

25 juni 2019 - De Excellence Award is een juryprijs van het FSIN het meest leerzame foodconcept van dit moment. De winnaar van de FSIN Excellence Award moet zich meerdere jaren succesvol hebben bewezen met een onderscheidend en richtinggevend foodconcept. FSIN-directeur en jurylid Jan-Willem Grievink: ‘De jury moet kunnen uitleggen waarom de betreffende formule de prijs gewonnen heeft én de jury moet kunnen uitleggen wat de rest van het foodservice-vakgebied ervan kan leren.’

Volgens de jury van de Excellence Award is Jumbo Foodmarkt in Nederland ‘een game-changer’ voor supermarkten. Het juryrapport zegt: “Jumbo Foodmarkt is het eerste concept dat een supermarkt combineert met vers en horeca. Door een ultieme versbeleving te creëren op de winkelvloer met heel veel ambacht en horeca-elementen is Jumbo een steen in de vijver voor de supermarktbranche aan het worden. Ze hebben het verwachtingspatroon van de supermarkt op een hoger niveau gebracht. Andere klassieke supermarktmodellen moeten nu wel reageren. De Jumbo Foodmarkt is in feite de eerste Superant. Een mooie mix van een compleet pakket levensmiddelen in zelfbediening met een rijk uitgerust assortiment freshfood dat onder de ogen van de consument wordt klaargemaakt. Gereed voor consumptie thuis, maar ook warm te nuttigen in een restaurantafdeling met een casual uitstraling. En de prijs-kwaliteit verhouding maakt dat dit concept voor een brede doelgroep toegankelijk is.’’

Je moet akkoord gaan met de cookies om YouTube video's af te kunnen spelen.

 


35.000 bezoekers per week

In maart 2013 opende Jumbo in Breda de eerste Jumbo Foodmarkt, de grootste verssupermarkt van Nederland. Daarna volgden Amsterdam en Veghel. In 2018 openden drie nieuwe locaties (Groningen, Tilburg en Utrecht). In het gloednieuwe Mall of the Netherlands in Leidschendam opende onlangs de zevende locatie. Iedere Foodmarkt trekt gemiddeld wekelijks zo’n 35.000 bezoekers.

Centraal in het concept staan vers, gemak, lekker en gezond eten tegen een lage prijs. Er zijn dagelijks bakkers, slagers, kaasspecialisten en chefkoks aanwezig. De formule is toonaangevend in het integreren van horeca. Naast de wekelijkse boodschappen biedt de winkel kant-en-klare Aziatische-, Italiaanse- en Hollandse gerechten en sushi voor consumptie thuis of in het Foodmarkt Café. Ook vindt de klant alle ingrediënten voor thuisbereiding. Zo heeft de winkel in Utrecht op 3.500 m2 een assortiment van ruim 20.000 producten. La Place speelt hier een prominente rol. In de toekomst zullen steeds meer producten onder het La Place label verkocht worden. De omzet van Jumbo Foodmarkt ligt in 2018 ruim boven de 100 miljoen euro, oftewel circa 1,5% van de totale consumentenomzet van 7,8 mrd euro.


Grootste foodsuper van Nederland

 ‘Make it, take it, eat it!’ luidt de pay off van Jumbo Foodmarkt, maar het had ook gewoon het motto kunnen zijn van de bedrijfsstrategie waarmee supermarktketen Jumbo op dit moment de foodretailmarkt naar zijn hand zet. Jumbo ziet in Nederland ruimte voor zo’n 15 Foodmarkt winkels . Op het hoofdkantoor van Jumbo in Veghel vertellen CCO Colette Cloosterman - van Eerd en executive director Formule & Format Ralph Bertrand over het ontstaan van Jumbo Foodmarkt en de toekomstplannen met de succesformule.

Ralph: ‘In 2011 begonnen we serieus na te denken over een nieuwe formule op een groter oppervlakte. De ambitie was deze op andere manier in te vullen, passend bij de wensen van de consument. We merkten dat de behoefte van de consument veranderde. In Frankrijk en de Verenigde Staten bestonden al grote winkelconcepten. In Frankrijk zag je grote hypermarkten met vooral meer non food, in Amerika bestond Whole Foods Market. We stelden ons de vraag of wij dat ook konden, maar dan op een Jumbo-manier. In 2012 werd het idee geboren van Jumbo Foodmarkt.’ Daarna ging het snel. In maart 2013, net voor Pasen, opende de allereerste Jumbo Foodmarkt in Breda.’ Dat had een hele praktische reden. Ralph: ‘In Breda hadden we een hele grote winkel van 6.000 vierkante meter die toen gebouwd werd. Daar wilden we iets bijzonders doen voor onze klanten. Dat lukt niet met drie meter extra aan wasmiddel.’

Zo ontstond aan de Rat Verleghstraat 4 in Breda de grootste foodsupermarkt van Nederland. Waar bakkers, slagers, kaasspecialisten en koks dagelijks klaar staan voor de Jumbo-klanten. ‘Maar dan wel op onze manier,’ zegt Colette. In die manier staan de 7 Zekerheden centraal. In het kort komen die neer op het grootste assortiment, de beste service en de laagste prijs. Het is een aspiratie die niet alleen op papier wordt beleden. Om dat te illustreren noemt Colette de anekdote van een klant die voor de derde keer misgreep. Toen het product er uiteindelijk wel was, werd het door een Jumbo-werknemer thuisbezorgd, met een bloemetje erbij. Colette: ‘Natuurlijk hebben we die medewerker laten weten dat we dat waarderen. We hebben de lekkerste producten en de beste medewerkers.’


Trotse medewerkers

Ralph legt uit aan welke criteria een Jumbo Foodmarkt moet voldoen. ‘Allereerst is dat seasonality. We werken zoveel mogelijk met seizoensgerechten en -producten. Ten tweede is het helpen van klanten belangrijk. Veel mensen zijn geïnteresseerd in eten en drinken, maar de kennis en kunde is afgenomen. Onze specialisten helpen daarbij. Ten derde is er gezondheid. Gerechten die we maken moeten gezond en vers zijn. Jumbo Foodmarkt is een wereld van specialisten waar je voor je plezier naar toegaat.’

Klanten kunnen bij een Jumbo Foodmarkt onder andere kant-en-klare Aziatische-, Italiaanse- en sushigerechten kopen die vers worden bereid. Dat is best een arbeidsintensieve manier van werken, zeker voor een supermarkt. Om de loonkosten binnen de perken te houden, deed Jumbo de afgelopen jaren de nodige aanpassingen aan de formule. Zo wordt de verse sushi niet meer per stuk a la minute op bestelling van de klant gemaakt, maar alvast klaar gezet in bakjes van vier of zes stuks. Ralph: ‘Dat vers bereiden nam te veel tijd in beslag, dus dat moest efficiënter. Maar wel met behoud van het vers bereiden ter plekke, want dat is de USP van onze sushi. Dus dat blijven we zeker doen.’ De overname van La Place begin 2016 leverde veel nieuwe kennis op. Ralph: ‘Voor die tijd werkten we aan de voorkant met chef-koks. Van La Place leerden we dat je aan de voorkant heel goed kunt werken met non-professionals die gestandaardiseerde gerechten maakt en verkoopt. De trots van de medewerker aan de voorkant: ‘dat gerecht heb ik gemaakt!’. De chefkoks verhuisden we naar de achterkant voor het ontwikkelen van de recepturen.’ In maart opende op het enorme terrein van het Jumbo hoofdkantoor het Jumbo Food College powered by La Place. Het is het nieuwe kennis-, ontwikkel- en opleidingscentrum van Jumbo, van waaruit nieuwe recepturen moeten worden ontwikkeld en medewerkers worden getraind in vakkundige bereiding. Per jaar staan duizenden trainingen voor de foodspecialisten van Jumbo en La Place gepland. Daarbij is speciale aandacht voor gezonde voeding

la Place krijgt binnen Jumbo Foodmarkt een steeds prominentere plek als productmerk. Denk aan nieuwe salades, ontbijtproducten, goed gevulde soepen en gebak. Daarbij komt de nadruk meer te liggen op plantaardige gerechten en eigen variaties op nieuwe voedingstrends, maar ook klassiekers met een gezondere twist.

Colette ziet enorme kansen voor het toevoegen van culinaire elementen aan de winkelervaring. ‘Een supermarkt is een magazijn met spullen. De huidige consument verwacht wat anders van ons.’

 

De FSIN Excellence Award

De FSIN Excellence Award is bedoeld voor formules die rechtstreeks aan consumenten verkopen, en hun leider/ondernemer. De FSIN Excellence Award is geen persoonsprijs los van de formule. Ook kunnen bedrijven zich er niet voor inschrijven.

De onafhankelijke jury van de FSIN Excellence Award bestaat uit directieleden uit de foodsector. De jury kiest een winnaar volgens een centraal criterium: het bedrijf of de persoon heeft zich bewezen in het vak en heeft een leerzame en inspirerende bijdrage geleverd aan het hele vakgebied. Prijswinnaars zijn dus zeker geen eendagsvliegen en hebben gedurende langere tijd een reputatie opgebouwd.


De jury

De 9-koppige jury van 2019 bestaat uit: Walter Seib (CEO HMSHost International), Philippe Vorst (CEO New York Pizza), Erwin Binneveld (CEO Spar University), Liza Hofland (BU Leader Northern Europe Lamb Weston), Els van Olphen (CEO Henri), Ronald Huiskamp (CEO van H-Hospitality), Gerard Koning (CCO Coop), Paul Bringmann (voorzitter FSIN), Jan-Willem Grievink (directeur FSIN)

Kan je iemand helpen met dit artikel? Deel het!