Wij gebruiken cookies op de website. Analytische cookies laten ons geanonimiseerd zien hoe men de website gebruikt. Met die inzichten monitoren en verbeteren we fsin.nl. Lees meer

Ik ga niet akoord

‘Technologie is slechts een middel’

Digitalisering gaat niet over technologie, maar over inspelen op (latente) consumentenbehoeften. Jur Gaarlandt, partner bij SparkOptimus, staat tijdens zijn presentatie op het FSIN Brunchcongres 2019 uitgebreid stil bij de snelle groei van disruptors in online food en de noodzaak voor bestaande spelers om - als ze dat nog niet hebben gedaan - stappen in digitalisering te zetten.

9 januari 2019 - Foodtech zal snel verder oprukken. Technologiebedrijven zullen hun rol opeisen in nieuwe digitale ecosystemen (platforms) en dit geldt ook voor nieuwkomers in food. Bedrijven die zich niet snel aanpassen, zullen zeker in tijden van economische malaise, het loodje leggen, waarschuwde hij. ‘De consument zoekt nieuwe kanalen.’

 

Convenience, convenience, convenience

Gaarlandt signaleert een aantal trends. Bovenaan zijn lijstje staat gemak. Het is (mede) de verklaring voor de snelle groei van spelers als Picnic en HelloFresh. Deze bedrijven zetten technologie in om - in zijn woorden - klantbarrières weg te nemen. HelloFresh bezorgt alle ingrediënten voor de avondmaaltijd ‘zonder gedoe’ tot in de keuken en bij Picnic wordt de consument ‘gelukkig’ van de bezorging binnen het tijdslot van twintig minuten.

Kleine merken winnen aandeel

Kleine foodlabels winnen het van grote merken; ze zijn - bijvoorbeeld via social media - in staat snel klantengroepen te bereiken. Een andere ontwikkeling is de opkomst van platforms die producent en consument direct met elkaar verbinden. Voorbeelden zijn Alibaba en Amazon. ‘De laatste wil 30% van de retailmarkt in handen krijgen. Niet voor niets speelt food daarin een belangrijke rol.’ Het snelle tempo waarin Amazon groeit, noemt hij bijna ‘beangstigend’.

 

Niet oneindig schaalbaar

SparkOptimus ondersteunt bedrijven bij hun digitale transformatie. Gaarlandt deelt een aantal praktijklessen. Op nummer één staat het vaststellen van de klantbehoefte. ‘Innoveer met nieuwe diensten en businessmodellen.’ Maar ook: creëer een ecosysteem en sluit partnerships. ‘Bedrijven kunnen het niet alleen.’ Traditioneel denken is niet effectief. Ter illustratie noemt hij het Britse Ocado dat zijn technologische kennis aan concurrenten verkoopt. Vierde les, tevens de moeilijkste, is een goede organisatie. ‘Breng digitalisering niet onder bij de CFO, dan wordt het een kostenpost. Zet experts bij elkaar, het liefst dicht op de business.’ Deze aanpak leverde Domino’s de afgelopen tien jaar de hoogste gemiddelde jaarlijkse omzetgroei op (CAGR) - meer dan Amazon, Apple, Facebook en Google. Tegelijkertijd waarschuwt hij de FSIN-leden in de zaal voor te hoge verwachtingen ten aanzien van schaalbaarheid. Bij techbedrijven stijgt het aantal medewerkers evenredig met de omzet. 
 

Voor leden

FSIN-leden kunnen de presentatie van FSIN-directeur Jan-Willem Grievink downloaden door in te loggen op het ledendeel van de site.

Nog geen lid van het FSIN? Lees meer over de voordelen van een bedrijfslidmaatschap van het FSIN en doe mee

Kan je iemand helpen met dit artikel? Deel het!