Wij gebruiken cookies op de website. Analytische cookies laten ons geanonimiseerd zien hoe men de website gebruikt. Met die inzichten monitoren en verbeteren we fsin.nl. Lees meer

Ik ga niet akoord

FSIN Food500 2019

Gemaksvoedsel jaagt omzet foodsector aan

De Nederlandse consument geeft zich massaal over aan gemaksvoedsel. Dat is terug te zien in de cijfers van de FSIN Food500, de ranglijst van de 500 grootste foodbedrijven van Nederland. Gemakswinkel Spar Express is de snelste groeier in de Food500, met ruim 90 nieuwe vestigingen en een plus van 1.360%. De vijfhonderd grootste foodformules van Nederland realiseerden in 2018 een recordomzet van bijna €50 miljard.

Jaarlijks publiceert het FoodService Instituut Nederland (FSIN) de FSIN Food500, de ranglijst van grootste foodformules van Nederland. In 2018 zagen zij hun gezamenlijke foodomzet stijgen met 4,5% naar en recordomzet van bijna €50 miljard. De foodformules in de ranking vertegenwoordigen zo’n 81% van de totale omzet in voedings- en genotmiddelen in Nederland.

Gemak is de belangrijkste aanjager van de totale foodbesteding. In 2018 aten we massaal buiten de deur, bestelden we meer maaltijden online, kozen we in de supermarkt meer dan ooit voor de kant-en-klaar hap en ontdekten hele volksstammen het gemak van boodschappenbezorging. Spar Express, een gemakswinkel voor tankstations, groeide in 2018 van 9 naar 101 winkels. De omzet van het bedrijf steeg van €3,8 naar € 55,6 miljoen, een stijging van 1.360%. In de top 10 van snelste groeiers staan verder online boodschappenbezorger Picnic, bezorgplatform Uber Eats, zelfbedieningsbakkerij Backwerk, gemaksformule Coop Vandaag, restaurantketen De Pizzabakkers en het mega all-in-restaurant van ABC Restaurants.

Jan-Willem Grievink, directeur van het FSIN: ‘Consumenten kiezen voor gemakkelijke oplossingen. Ze hechten aan tijdwinst en functioneren steeds vaker als een eenpersoonshuishouden - zelfs al maken ze deel uit van een gezin. ’ Volgens Grievink beslissen ze daardoor steeds meer op het laatste moment wat ze waar gaan eten. Vaak is dat buiten de deur, bijvoorbeeld onderweg. ‘Consumenten doen minder vaak boodschappen voor de hele week. Niet voor niets richten deze concepten zich sterk op producten voor directe consumptie.’


Supermarkten domineren

De Top 10 van de Food500 2019 wordt gedomineerd door supermarkten. Op nummer 1 staat net als vorig jaar AH Supermarkten* met een foodomzet van €10,2 miljard. Het eerste foodservicemerk in de ranking is het uitstekend presterende McDonald’s dat met een omzet van bijna €950 miljoen de achtste plaats inneemt, twee plekken hoger dan vorig jaar. Nummer 500 is horecaformule Heinde & Ver met een omzet van € 4,4 miljoen.

 

Horecabedrijven behoorden tot de best presterende in deze Food500, met een gemiddelde omzetstijging van 5,2%. Cafés en restaurants presteerden het allerbeste met een groei van 8,7%. De horeca beleeft de laatste jaren een hausse en het einde daarvan lijkt nog niet in zicht. Het gemak waarmee Nederlanders buiten de deur dineren, lunchen en - in toenemende mate - ontbijten, is ongekend. Dat is goed terug te zien in de FSIN Food500-cijfers.

De prachtige zomer van 2018 droeg extra bij aan de groei. Door het mooie weer kozen veel Nederlanders voor een vakantie in eigen land. De afgelopen jaren heeft de horeca flink in terrassen geïnvesteerd en dat wierp in 2018 zijn vruchten af. Verder zit het toerisme sterk in de lift. Het aantal internationale verblijfsgasten steeg vorig jaar met 6,5 procent, blijkt uit cijfers van NBTC Holland Marketing. De explosieve groei van maaltijdbezorging zorgt nog eens voor een extra omzetboost. In 2018 groeide de bezorgmarkt in Foodservice met 13,4%, blijkt uit het FSIN Dossier Delivery 2019. Tot 2025 voorspelt het FSIN een verdubbeling van de delivery-omzet.

Jongeren: uit eten als lifestyle

Voor jonge consumenten is buitenshuis eten een lifestyle geworden. Millennials en Generatie Z eten in tegenstelling tot veel oudere consumenten vaker buiten de deur, maar besteden minder geld. Vers, lekker en gezond eten voor een acceptabele prijs, dat is wat zij zoeken.’ De impact op de foodmarkt is groot. Er verschijnen nieuwe concepten in discount dining en maaltijdbezorging. Vaak zijn dit zogenaamde systeemgastronomische bedrijven: herkenbare merken met lage kosten en een hoge productiviteit.

De pizza blikt het ultieme gemakseten. Pizzabezorgers Domino’s (+29%) en New York Pizza (+12%) groeiden sterk in 2018. Bij bezorgplatform Thuisbezorgd.nl (+22%) is de pizza het meest verkochte product. En pizzaketen De Pizzabakkers groeide vorig jaar met 51%. De Italiaanse pizza- en pastaformule Vapiano groeide met +22%. Meerdere ketens startten in 2018 nieuwe pizza-concepten.

Niet alleen de horeca speelt in op de trend van gemak. Ook supermarkten ontdekken deze markt en komen met een groeiend aanbod gemaksproducten, onder andere in de vorm van versbereide maaltijden die ter plekke kunnen worden genuttigd, zoals bij Jumbo Foodmarkt (plek 56, €91.000.000). In maart 2013 opende de eerste Jumbo Foodmarkt in Breda, de grootste verssupermarkt van Nederland. Inmiddels telt de formule zeven locaties. Centraal in dit concept staan vers, gemak en gezond eten tegen een lage prijs. Er zijn dagelijks bakkers, slagers, kaasspecialisten en chef-koks aanwezig. Naast de gewone boodschappen biedt de winkel kant-en-klare gerechten voor thuis of in het Foodmarkt Café. Vers en beleving staan bij dit blurring concept centraal. Iedere Foodmarkt trekt gemiddeld wekelijks zo’n 35.000 bezoekers.


Ondernemers tevreden

Dit jaar vroegen we ondernemers voor het eerst om de economie een rapportcijfer te geven. Het gemiddelde kwam uit op een 7,6, wat best hoog is. Volgens het CPB is de economische groei over zijn hoogtepunt heen, maar de ondernemers zijn nog steeds positief gestemd. Dat blijkt ook uit hun investeringen. Ze steken hun geld in uitbreidingen, overnames en nieuwe concepten. Expansie dus, en daar spreekt vertrouwen uit. Ook gaat logischerwijze veel geld naar het bouwen van online platforms. De personeelskrapte is de grootste bedreiging. Het zet de groei en winstgevendheid onder druk. De macht van internetplatforms is ook een bron van zorg. De angst voor een recessie komt pas daarna.


Over de FSIN Food500

Dit is de zesde editie van de FSIN Food500. Centrale vraag waarop het FSIN met deze ranglijst sinds 2013 antwoord wil geven: bij welke foodverkopende merken geeft de Nederlandse consument zijn foodeuro’s uit? Doel is een overzicht te geven van de totale foodmarkt in Nederland op zowel in Foodservice als in Foodretail, dus zowel Out of Home als At Home.

In de FSIN Food500 brengen we de consumentenomzet in voedings- en genotmiddelen in kaart, dat wil zeggen: alleen eten, drinken en tabak, inclusief BTW. Het gaat hierbij om omzet behaald in Nederland en om alle vormen van verstrekking aan de eindconsument. De FSIN Food500 wordt jaarlijks uitgereikt op het FSIN Food500 Congres.

Voor het samenstellen van de ranking hebben we in maart van dit jaar meer dan zevenhonderd foodformules in Nederland benaderd, per brief en per mail, met het verzoek hun foodomzet over 2018 met ons te delen. 29,4% van de vijfhonderd formules in de ranking heeft zijn omzetcijfers over 2018 met ons gedeeld. Inclusief zorginstellingen (deze cijfers zijn afkomstig uit de openbare jaarrekeningen), gaat het om 43,8%. De overige omzetten zijn tot stand gekomen door omzetinschattingen van experts en door berekeningen van de redactie aan de hand van openbare bronnen en kengetallen, waarna deze zijn voorgelegd aan de betreffende organisaties.

*Formules van één concern, bijvoorbeeld AH Supermarkten en AH.nl, beide merken van Ahold Delhaize, zijn afzonderlijk opgenomen in de ranking. Het betreft hier uitsluitend foodomzet, geen non-food.

 

De FSIN Food500 is mede tot stand gekomen dankzij onze sponsors!

Hoofdsponsor: ABN Amro

 

 

Overige sponsors:

 

  • Lekkerland
  • Bidfood
  • Bonduelle
  • Coca Cola
  • Danvo
  • EFMI
  • Fruitmasters
  • Heineken
  • Sligro
  • SVO

----------------------------------------------------------------------------------------

De FSIN Food500 en FSIN Insights zijn vanaf 26 juni beschikbaar voor leden van het FSIN.

Lees hier de verantwoording van de FSIN Food500 2019