FSIN FoodShopper Monitor 2019

De FSIN FoodShopper Monitor is een jaarlijks onderzoek naar consumenten en hun eetgedrag. Het onderzoek concentreert zich dit jaar op de drie belangrijkste eetmomenten: ontbijt, lunch en diner. Enkele conclusies uit de FSIN FoodShopper Monitor 2019 ‘Veranderende eetmomenten’.


De komende vijf jaar vindt er een grote verschuiving plaats van ontbijt At Home naar Out of Home/Onderweg. Die wordt veroorzaakt door de Millennial. Van alle Nederlanders geven Millennials verreweg het meest uit aan ontbijt. Een vijfde van hen ontbijt minstens één keer per week buitenshuis. Ze scoren hun snelle gezonde ontbijt vooral in de supermarkt en op het treinstation en ontbijten onderweg, in de auto of in de trein. Onder andere supermarkten en outlets op treinstations profiteren van deze trend.  

Jongeren voorkeur voor buitenshuis ontbijt

Ik ontbijt minimaal één keer per week buiten de deur
Bron: FSIN FoodShopper Monitor 2019

 

Stormachtige groei ontbijt buitenshuis

De belangrijkste groeidrijver is de zoektocht naar tijdwinst en gemak. 28% van de consumenten noemt tijd als motief voor een ontbijt buiten de deur. Deze gehaaste consument past zijn leefpatroon niet aan, hij verwacht dat de formule en de leverancier oplossingen bieden voor zijn probleem. Bij het ontbijt onderweg draait het om snel en gemakkelijk. Grab&go en handige verpakkingen zijn cruciaal.

Supermarkten en treinstations profiteren van deze trend.  Zowel Millennials, snelontbijters als Randstedelijken geven aan regelmatig bij de supermarkt hun Out of Home-ontbijt te halen. Supermarkten op A-locaties kunnen hier meer op inspelen door hun openingstijden aan te passen en het consumenten nog gemakkelijker te maken snel een ontbijtje mee te nemen.

Millennials ontbijten vaker snel

Als ik buiten de deur ontbijt, doe ik dat snel, bijvoorbeeld tijdens reizen.
Bron: FSIN FoodShopper Monitor 2019

 

Snelle, lekkere gemaksproducten populair onder gejaagde Millennials

Uit een analyse van de onderzoeksdata blijkt dat de karakteristieke gejaagde consument een werkende mannelijke Millennial is. Hij heeft geld over om regelmatig buiten de deur te ontbijten, lunchen en dineren. 

Tijdwinst heeft de eerste prioriteit. Het FSIN ziet dan ook sterke groei voor producten die aansluiten bij de gejaagde lifestyle van Millennials. Denk aan gemaksproducten, zoals versgeperste sapjes en kant-en-klare broodjes to go die de consument helpen tijd te besparen zodat hij door kan. Behalve snel, moeten de producten lekker zijn.

Genieten belangrijkst bij avondeten Out of Home

Ik dineer buiten de deur omdat...
Bron: FSIN FoodShopper Monitor 2019

 

Markt voor premium kant-en-klaar-maaltijden 

Vrouwen hebben last van ‘kookstress’. Uit de Foodshopper Monitor blijkt dat vrouwen nog altijd vaker koken dan mannen. Vrouwen hebben vaker geen zin om te koken, maar doet dat dan toch, uit plichtsbesef voor het gezin dan tóch. Ze ervaren koken vaker dan mannen als een stressvolle aangelegenheid. Kant-en-klaar maaltijden zijn een alternatief, maar over de kwaliteit zijn we niet tevreden. Een ruime meerderheid van de consumenten (63%) is ervan overtuigd dat een kant-en-klaar maaltijd ongezonder is dan zelf koken. Dat betekent dat er ruimte is voor premium kant-en-klaar maaltijden. Producenten van kant-en-klaar maaltijden staan voor de uitdaging om de vers-beleving van hun producten verbeteren.

Vrouwen koken ook als ze geen zin hebben

Wat doe ik als ik geen zin heb om te koken?
Bron: FSIN FoodShopper Monitor 2019

 

Over de FSIN FoodShopper Monitor

De FSIN FoodShopper Monitor 2019 is een publicatie verzorgd door The Food Research Company in opdracht van het FoodService Instituut Nederland (FSIN). The Food Research Company is verantwoordelijk voor alle publicaties van het FSIN. 

Het kwantitatieve onderzoek voor deze monitor werd uitgevoerd door onderzoeks- en adviesbureau Q&A in opdracht van het FSIN/The Food Research Company op basis van een online enquête onder het Q&A-panel. Q&A beschikt over een eigen consumentenpanel dat uit 120.000 Nederlandse consumenten bestaat. 


Voor leden

De FSIN FoodShopper Monitor 2019 is alleen beschikbaar voor leden van het FSIN en te downloaden door in te loggen op de site (rechtsboven) en vervolgens onder het plaatje op ‘downloaden’ te klikken.

Nog geen lid van het FSIN? Lees meer over de voordelen van een bedrijfslidmaatschap van het FSIN en doe mee!

 

Klik hier om de FSIN FoodShopper Monitor 2019 te downloaden