Patrick Bramer is aangetreden als nieuwe algemeen directeur van het FoodService Instituut Nederland. In een eerste colum...
10 mei 2013
Is het ontbijt een lucratief eetmoment om als foodproducent op in te spelen? Of juist niet en is de markt al verdeeld door prijsstunters langs de snelweg? Is het misschien juist lucratiever om tussendoortjes te ontwikkelen voor de tijdspanne tussen lunch en diner? Het was één van de dilemma’s die naar voren kwamen tijdens de Quo Vadis sessies die FSIN hield in Utrecht.
Daar vormde de informatie uit de net verschenen FoodShopper Monitor het uitgangspunt voor menige discussie tussen professionals uit de hoek van fabrikanten en leveranciers. Namens het FSIN gidsten zowel directeur Jan-Willem Grievink als FoodShopper-coördinator Anique Grievink de aanwezigen door de laatste consumententrends. Net zoals bij soortgelijke bijeenkomsten in recente jaren was natuurlijk één vraag dominant: wanneer komt de grillige consument weer in de stemming om zijn euro’s wat royaler te laten rollen? Met uitzondering van de supermarkten, staan de seinen voor alle foodservice- en retailsegmenten immers op rood. Of op z’n minst op oranje.
De FoodShopper Monitor gaf volop voeding tot discussie. Want wat betekenen de vervagende grenzen tussen foodservice en foodretail bijvoorbeeld voor de positie van outlets, grossiers en leveranciers en de verhouding onderling? Een eensluitende conclusie was er niet. Of het zou deze moeten zijn: iedereen die in de foodbusiness actief is, moet over drie dingen serieus nadenken.
242 leden gebruiken onze data. Voordelen lidmaatschap