FSIN Food 500 2016

Waar koopt Nederland zijn eten en drinken? We publiceren de FSIN Food 500: de ranglijst met de 500 grootste foodverkopende formules van Nederland. 

Voor de derde keer maakten we de balans op. Alle grotere foodverkopers van ons land - van supermarkt, bakker en slager tot horeca, stadions en zorgvoeding - zijn naar omvang van hun omzet gerangschikt in deze Top 500. Nederlandse consumenten gaven €57,4 miljard uit aan eten en drinken; €45,8 miljard (ofwel 80% hiervan) kwam terecht bij de FSIN Food 500-bedrijven. In de editie van vorig jaar vertegenwoordigden de 500 foodmerken een omzet van €42,5 miljard.

Omgerekend gaf het gemiddelde Nederlandse huishouden vorig jaar €7455 uit aan eten en drinken. Van dit bedrag werd €5948 uitgegeven bij de 500 merken en bedrijven in de FSIN Food 500, waardoor nog €1507 overbleef om te besteden bij foodbedrijven die niet in de Top 500 staan.  Aan de top van de lijst zijn de supermarkten dominant. De eerste 11 merken in de FSIN Food 500 zijn allemaal supermarktconcerns, van Albert Heijn (omzet €10,4 miljard) op de eerste plaats tot Deen Supermarkten (€686 miljoen) op nummer 11. Op nummer 12 staat het eerste foodserviceconcern; McDonald’s Nederland, goed voor €674 miljoen consumentenomzet in 2015. Overigens is de reguliere supermarktformule Albert Heijn niet het enige merk van Ahold Delhaize in de ranglijst. Zo zijn ook AH to go, Albert Heijn XL, AH.nl, Gall & Gall en Etos present. De ondergrens van de lijst zijn foodretail- en foodservicebedrijven met een omzet van ongeveer €3 miljoen. In de editie van vorig jaar lag deze ondergrens nog een miljoen euro lager.

 

Nieuwe foodfenomenen zichtbaar in lijst

Tijdens de afgelopen economische crisis hadden vooral de nodige foodservicemerken het moeilijk. Enkele grote bedrijfscateraars, maar ook horecaconcerns als McDonald’s merkten dat de consument buiten de deur de hand op de knip hield. Hiervan profiteerde de foodretail, in het bijzonder supermarkten. Nu er weer sprake is van economische groei, veren de omzetten van de verliezers tijdens de crisis weer op. Daarnaast doet de nieuwe werkelijkheid in foodland zich steeds nadrukkelijker gelden in de FSIN Food 500. Exponenten van nieuwe fenomenen in foodland zijn volop van de partij. Zoals webwinkels en online intermediairs: AH.nl en AH Pick Up Points (27e plaats), Thuisbezorgd.nl (28) en de groeiende grote wijnclubs op internet, maar ook niche webwinkels als Gefelicitaart.nl. Jumbo Foodmarkt (67) is een relatief nieuw voorbeeld van blurring, de vervaging van de grenzen tussen foodservice en foodretail. Markthal Rotterdam (72) is een vorm van foodbeleving die bij de eerste editie van de FSIN Food 500 nog helemaal niet bestond. Verder valt de opmars van de ‘levensstijlsuper’ op. Sowieso zijn doelgroep- en levensstijlconcepten in opmars. Voorbeelden te over: Ekoplaza (42), Marqt (66), Tanger Markt (91), Natuurwinkel (128) en Estafette (168). Binnen de foodservice is Bagels & Beans (133) wellicht het meest aansprekende voorbeeld.

 

Binnen horeca en foodservice loopt verder de opmars van nieuwe, grootschalige restaurantconcepten in het oog. Zo debuteren enkele zogenaamde wereldrestaurants in de FSIN Food 500. Het gaat om recent geopende grootschalige all-you-can-eat restaurants met vele honderden zitplaatsen, vaak gevestigd aan de randen van de grote en middelgrote steden. Ook marcheren relatief nieuwe Nederlandse casual-restaurantconcepten op, zoals La Cubanita (nummer 88 in de lijst), Sumo (194), Zusje Tapas (205) en Happy Italy (171). Nieuwe Randstedelijk concepten als The Sea Food Bar en Van ’t Spit behoren eveneens tot de nieuwkomers, terwijl de nodige lokale en regionale bakkerijen met meerdere vestigingen uit de ranglijst verdwenen.
 

Top 25 van de FSIN Food 500 2016

  1. AH Supermarkten, €10,4 miljard
  2. Jumbo Supermarkten, €6,0 miljard
  3. Lidl Nederland, €2,9 miljard
  4. Aldi Nederland, €2,3 miljard
  5. Plus, €2,0 miljard
  6. Dirk, €1,2 miljard
  7. Albert Heijn XL, €1,1 miljard
  8. Coop, €975 miljoen
  9. EMTÉ,  €955 miljoen
  10. Hoogvliet, €717 miljoen
  11. Deen, €686 miljoen
  12. McDonald’s, €674 miljoen
  13. DekaMarkt, €665 miljoen
  14. Vomar Voordeelmarkt, €482 miljoen
  15. HEMA, €478 miljoen
  16. Shell Tankstations, €370 miljoen
  17. Nettorama, €370 miljoen
  18. Gall & Gall, €361 miljoen
  19. Jan Linders, €347 miljoen
  20. Keurslagers, €333 miljoen
  21. Spar, €331 miljoen
  22. Poiesz, €309 miljoen
  23. NS Stations Retail vh Servex, €305 miljoen
  24. Van der Valk, €287 miljoen
  25. Boni Supermarkt, €264 miljoen

 

Het rapport FSIN Food 500 verschijnt op vrijdag 30 september als extra dikke editie van FoodStrategy, het vakblad van het FoodService Instituut voor innovatieve beleidsmakers in food, een magazine waarin de grensvervaging tussen foodbranches centaal staat.

FSIN-leden kunnen de FSIN Food 500 2016 hieronder doorbladeren en krijgen het onderzoek per post toegezonden. 

 

Delen

In FSIN Food 500 2016

FSIN Food 500: nieuwe foodfenomenen volop zichtbaar

29 september 2016
FSIN Food 500: nieuwe foodfenomenen volop zichtbaar

De vijfhonderd grootste verkopers van eten en drinken in Nederland worden groter. Dat is één van de belangrijke conclusies van de nieuwe editie van de jaarlijkse ranglijst FSIN Food 500. Voor de derde keer maakte het FoodService Instituut Nederland (FSIN) de balans op. Alle grotere foodverkopers van ons land - van supermarkt, bakker en slager tot horeca, stadions en zorgvoeding - zijn naar omvang van hun omzet gerangschikt in deze Top 500. Nederlandse consumenten gaven €57,4 miljard uit aan eten en drinken; 80% hiervan kwam terecht bij de FSIN Food 500-bedrijven. Opmerkelijk is dat ook steeds meer nieuwe foodfenomenen zichtbaar worden in de lijst.

Food 500: 'Convenience is een groeimarkt met risico's'

28 september 2016
Food 500: 'Convenience is een groeimarkt met risico's'

Convenience is een groeimarkt. Het aantal gemakswinkels en de omzet van die concepten zullen de komende tien jaar alleen maar groeien, misschien wel verdubbelen, zo becijfert het FSIN in zijn Beleidsmonitor 2017. Alle redenen dus om te gaan praten met Jan-Willem Dockheer, eindverantwoordelijk voor Albert Heijn to go, de belangrijkste speler in de conveniencemarkt.

Food 500: Top 15 Online foodverkopers

28 september 2016
Food 500: Top 15 Online foodverkopers

Directe verkoop van eten en drinken via webwinkels is een ongekende groeimarkt. We zetten vijftien belangrijke spelers in het digitale domein op een rij; partijen bij wie e-commerce dominant en sterk groeiend is. Tussen haakjes hun ranking in de FSIN Food 500.

Food 500: Van pizzabakker naar techgigant

28 september 2016
Food 500: Van pizzabakker naar techgigant

Heel subtiel en zonder veel poeha is het bijschrift ‘pizza’ uit het bedrijfslogo van Domino’s verdwenen. Want waarom zou de groeiende formule in de toekomst alleen maar pizza’s blijven maken? CEO André ten Wolde maakt er een punt van om maximaal te investeren in technologie en delivery nog verder te optimaliseren. Met die twee troefkaarten in de hand en een consument die steeds meer open staat voor gemak, ligt de wereld aan zijn voeten.

FSIN Food 500 2016: 9 conclusies

28 september 2016
FSIN Food 500 2016: 9 conclusies

Is er na drie edities van de FSIN Food 500 één alomvattende harde conclusie te trekken? Misschien deze: de vijfhonderd grootsten worden steeds groter. Dat geldt vooral voor de Top 30 en de Top 100. Maar ook voor de hele ranglijst: vorig jaar lag de ondergrens op € 2 miljoen. Nu is dit bijna € 3 miljoen. En ja, de huidige foodrevolutie zien we weerspiegeld in de ranking. Deze en nog negen andere conclusies en bijzonderheden bij de FSIN Food500 2016 - in de vorm van een korte samenvatting.

Food 500: Omzet groeisegmenten stijgt komende tien jaar met € 22 miljard

28 september 2016
Food 500: Omzet groeisegmenten stijgt komende tien jaar met € 22 miljard

De komende tien jaar bereikt de foodsector in Nederland naar verwachting een omvang van zo’n € 69 miljard, een groei van zo’n € 12 miljard. Het bedrag dat we jaarlijks spenderen aan eten en drinken groeit daarmee gemiddeld met 2% per jaar. Niet alle foodbedrijven profiteren echter hiervan. De verschillen in de markt worden groter.

FSIN-Infographic: fooddelivery in cijfers

28 september 2016
FSIN-Infographic: fooddelivery in cijfers

De marktomvang van fooddelivery is in Nederland in drie jaar tijd bijna verdubbeld, blijkt uit de FSIN Factsheet bezorging (oktober 2016). We presenteren in deze infographic de kerncijfers. De complete factsheet bezorging is alleen voor FSIN-leden beschikbaar en ligt uiterlijk donderdag 13 oktober bij onze leden op de mat.

Food 500: Top 8 koffieconcepten

28 september 2016
Food 500: Top 8 koffieconcepten

Koffie als kernproduct, koffie als basis van een concept. Zonder tankstations, want daar komt de koffie-omzet pas na brandstof en na tabak. Ook zonder exploitanten van koffieautomaten, hun omzet is veelal ingecalculeerd bij bedrijfs- en instellingscateraars, en zonder bedrijven als NS Stations.