Wij gebruiken cookies op de website. Analytische cookies laten ons geanonimiseerd zien hoe men de website gebruikt. Met die inzichten monitoren en verbeteren we fsin.nl. Lees meer

Ik ga niet akoord

FoodShopper Monitor 2017/2018

In deze Monitor zoeken we naar waarde; toegekende waarde. Want wat wil de consument nou echt?

1 december 2016 - In de foodsector spreken we nog vaak over de platgeslagen term ‘toegevoegde waarde’. En ja, de consument is op zoek naar waarde. Maar de waarde die de producent of formule toevoegt, komt pas tot zijn recht als de consument deze ook erkent als waarde: toegekende waarde. In deze FSIN FoodShopper Monitor 2017/2018 gaan we in op deze zoektocht naar waarde. Want wat wil de consument nou echt?

Er zijn vier basisbehoeften die ten grondslag liggen aan dat wat de consument ziet als waarde. Deze vier behoeften corresponderen met Maslows behoeftehiërarchie. In het eerste deel van de monitor analyseren we deze vier basisbehoeften en de waarde-elementen die daaruit ontstaan.

Vervolgens bekijken we deze in de praktijk, door het gedrag van de consument thuis, onderweg en op locatie onder de loep te nemen. Welke waarde vinden zij op deze consumptieplekken? Dat hebben we gedaan door voort te bouwen op het onderzoek ‘De strijd om het maagaandeel’ van Q&A. Q&A onderzocht in 2005-2009 consumentengedrag in de verschillende kanalen. Dit onderzoek herhaalden we voor deze FSIN FoodShopper Monitor om opvallende verschuivingen te kunnen signaleren en duiden.

Daaruit blijkt dat de crisis voor de foodsector duidelijk voorbij is. Consumenten eten weer vaker buiten de deur, ook al geven ze aan dat uit eten gaan eigenlijk nog steeds te duur is in Nederland. Millennials zijn overigens de absolute trendsetters als het gaat om buiten de deur consumeren.

Het FoodService Instituut Nederland verzamelt feiten, maakt analyses en verrijkt deze met inzichten van specialisten. We bouwen daarop voort met onze outlooks. We hopen u met deze FSIN FoodShopper Monitor 2017/2018 opnieuw een goed beleidsinstrument aan te bieden. Zoals u van ons gewend bent, kunnen we in onze papieren monitors slechts de hoofdconclusies en outlooks weergeven. Aarzel echter niet om contact met ons op te nemen voor aanvullende vragen. Want het FSIN is er voor zijn leden!

 

Klik op de afbeelding hieronder om de Monitor te openen (alleen te openen wanneer ingelogd als lid).

Kan je iemand helpen met dit artikel? Deel het!