'Foodbranche moet wendbaarder en weerbaarder worden'

De toepassing van nieuwe technologieën, de macht van internetbedrijven en de opmars van China - op steeds meer fronten wordt de foodbranche flink uitgedaagd. Wie de vele veranderingen over zich heen laat komen, heeft de strijd om de consument bij voorbaat al verloren. Succesvol ondernemen in de sector draait om openheid, flexibiliteit en strategisch aanhaken bij de grootste groeimarkten.

9 januari 2019 - Op het FSIN Brunchcongres 2019 schetste FSIN-directeur Jan-Willem Grievink de contouren van een snel veranderende omgeving. De economische trend laat weliswaar mooie cijfers zien, maar vingerwijzingen over stagnatie of zelfs een nieuwe crisis blijven hardnekkig de ronde doen. In de westerse samenleving neemt de ongelijkheid toe, wat leidt tot sociale onrust. Hoe de Brexit dit jaar gaat uitpakken, weet niemand en de Europese Unie lijkt maar niet in staat een toekomst uit te stippelen. Dan is er nog de klimaatverandering die we het hoofd zullen moeten bieden, maar het is onduidelijk hoeveel dat de samenleving zal gaan kosten.

 

Opkomst China

Deze en andere internationale ontwikkelingen grijpen diep op elkaar in en hebben invloed op onze waarden. De uitkomsten ervan blijven ongewis. Maar ondanks de onzekerheden staat één ding inmiddels wel vast: de opkomst van China gaat onstuitbaar door. Het land maakt zo’n snelle expansie door, dat het over pakweg tien jaar in nagenoeg alle sectoren marktleider zal zijn. Onderschatting van het forse tempo van vernieuwingen kan het Westen de das omdoen. Ook de foodsector zal dus steeds vaker naar de Chinezen moeten kijken om te ontdekken welke innovaties daar tot mogelijk andere consumententrends hebben geleid.

 

Disruptieve kracht 

Achter veel veranderingen schuilt de disruptieve kracht van hichtechbedrijven op de online markt. Ze domineren de lijst van grootste ondernemingen ter wereld. Apple beschikt over net zo veel cash geld als het hele bruto nationaal product van een land als Denemarken. Op Amazon heeft ruim meer dan de helft van de Amerikanen een abonnement; wereldwijd telt Facebook meer dan 1,4 miljard dagelijks actieve gebruikers en verwerkt Google elke dag 3,5 miljard zoekopdrachten. Ze bereiken hoge beurswaarden met relatief weinig medewerkers, wat hun een enorme voorsprong geeft op bedrijven in de meer traditionele sectoren.

Keuze en gemak

Digitale technologieën geven de consument de sleutel tot meer keuze en gemak in handen. Dat uit zich vooral in de groei van delivery (Foodservice pluste +29% in 2018, Foodretail 13,4%). Ook de convenienceconcepten in de buitenshuiskanalen laat een stijging zien. Bovendien worden shoppertrips korter, mede als gevolg van individuele voorkeuren; consumenten kiezen daarnaast vaker voor consumpties tussendoor. Keerzijde is dat met name de horeca in de grote steden - Amsterdam en Utrecht voorop - door de aanzuigende werking van terrassen sinds 2012 voor een overaanbod heeft gezorgd.

 

Volop kansen

De inzet van technologie biedt volop kansen voor food. Te denken valt aan de kassaloze retail, robotkoks in restaurants of apps voor de keuken thuis die het bereiden makkelijker maken en tegelijk voedselverspilling helpen voorkomen. Ook kleine formules, concepten en merken zijn dichter bij de consument te brengen, waarbij het hippe karakter in hun voordeel werkt. Het FSIN verwacht dat de foodomzet per capita tot 2025 met ruim 30% zal stijgen, mede dankzij food als lifestyle en de neiging van steeds meer consumenten om hun leven als eenpersoonshuishouden in te richten. Zij zullen het aanbod verder zien toenemen, zowel online als tijdens evenementen en in gemakswinkels of foodpaleizen die in Nederland nog geen vaste voet aan de grond hebben gekregen. Ook de versmelting van supermarkt, speciaalzaak en restaurant - de superant - speelt op deze behoeften van de consument in.

 

Voor leden

FSIN-leden kunnen de presentatie van FSIN-directeur Jan-Willem Grievink downloaden door in te loggen op het ledendeel van de site.

Nog geen lid van het FSIN? Lees meer over de voordelen van een bedrijfslidmaatschap van het FSIN en doe mee

Kan je iemand helpen met dit artikel? Deel het!